Zestig miljoen boete voor NYK

353

WASHINGTON – De Japanse rederij NYK moet in Amerika 59,4 miljoen dollar betalen voor het over. De rederij gaf toe bij het vervoer van auto’s prijsafspraken te hebben gemaakt. Dat heeft het Amerikaanse ministerie van Justitie bekendgemaakt.

Zestig miljoen boete voor NYKVolgens het Amerikaanse ministerie wilde de rederij de concurrentie op de routes voor het vervoer van roll-on, roll-off lading verminderen door afspraken te maken over de routes, de prijzen en de klanten te verdelen. Dat gebeurde van februari 1997 tot en met september 2012.

135 miljoen

De Amerikanen hebben nu voor in totaal 135 miljoen dollar aan boetes opgelegd in deze zaak. Eerder kregen de rederijen K-Line en het CSAV al een boete. NYK geeft nu medewerking aan het onderzoek van de Amerikaanse Justitie naar de afspraken.

NYK handelde volgens de Amerikaanse Justitie in strijd met de Sherman Act. Overtreders hiervan kunnen een maximale boete krijgen van honderd miljoen dollar. Deze boete kan verder worden verhoogd met twee keer het voordeel dat een bedrijf heeft behaald vanwege de afspraken of twee keer het verlies van de benadeelden.

Meer boetes

Mitsui O.S.K. Lines (MOL) en Nissan Motor Car Carrier (NMCC) moesten eerder al een boete van 1,275 miljoen dollar betalen voor overtreding van de mededingingsregels. De twee kwamen de boete overeen met de Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC). MOL en NMCC werkten in de Verenigde Staten jarenlang op verschillende diensten samen op het gebied van het vervoer van auto’s in dedicated autoschepen en roro-schepen. Ze hadden geen toestemming voor deze samenwerking gevraagd.

In december 2013 legde de FMC al boetes op aan de Japanse rederijen Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. (K Line) en Nippon Yusen Kaisha (NYK Line). K Line kreeg een boete van 1,1 miljoen dollar, NYK Line een boete van 1.225.000 dollar. De twee rederijen kregen de boetes omdat ze afspraken hebben gemaakt over het vervoer van voertuigen per auto carrier of roro-schip zonder dat daarvoor vooraf toestemming was gevraagd bij de FMC. (Bron: Amerikaanse Justitie)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief