‘Zes keer illegalen aan boord kostte zo’n 150.000 euro’

422

DEN HAAG – Het transport moet niet opdraaien voor het verstekelingenprobleem. In het opinieblad Forum van VNO-NCW doen transporteurs hun verhaal over de hoge boetes, schade aan lading en hoge kosten door stilstand. ‘In oktober hadden hadden we in twee weken tijd zes keer illegale passagiers aan boord’, vertelt er één. ‘Kosten: zo’n 150.000 euro.’

‘Zes keer illegalen aan boord kost zo’n 150.000 euro’Vluchtelingen vinden steeds meer manieren om illegaal mee te liften in vrachtauto’s in de hoop Engeland te bereiken. Het Franse Calais is al sinds eind jaren negentig hét vertrekpunt voor verstekelingen met bestemming Engeland. Al was het maar vanwege de aanwezigheid van de Kanaaltunnel. Maar steeds vaker duiken vluchtelingen uit Afrika en het Midden-Oosten op in andere Europese havens. Zoals het Belgische Zeebrugge. Inmiddels klinken ook steeds vaker verhalen over vluchtelingen die zijn betrapt in Hoek van Holland en IJmuiden.



Afschuiven

De boetes voor de ondernemer voor het onvrijwillig vervoeren van verstekelingen zijn één ding. De boetes voor de chauffeurs komen daar nog bij. Ook de kosten van stilstand van vrachtauto’s die na de ontdekking van verstekelingen worden vastgehouden, tikken hard aan. En dan is er nog de schade aan lading
.

Gerrit Hes, directeur van het Groningse transportbedrijf Reining, heeft grote moeite met het gemak waarmee de Engelse immigratiedienst transportondernemers de schuld in de schoenen schuift. ‘Vervoerders moeten maar aantonen dat zij onschuldig zijn. Ik zou het logischer vinden dat de controleurs moeten aantonen dat de vervoerder opzettelijk en bewust verstekelingen smokkelt.’


Concrete stappen

Brancheorganisatie TLN pleit al langer voor een Europese aanpak van de problemen. Maar tot nu toe zonder resultaat. De pijlen van de organisatie zijn nu gericht op staatssecretaris Teeven van Justitie. Hij heeft aangegeven het probleem serieus te nemen. TLN-voorzitter Arthur van Dijk hoopt dat snel concrete stappen volgen. ‘Hoe schrijnend het probleem van de verstekelingen ook is, het kan niet zo zijn dat de vervoersector daarvoor moet opdraaien.’ (Bron: VNO-NCW)

Lees ook:
‘Vrachtwagenchauffeurs waakzaam op weg naar Calais’
Teeven aan de slag met de verstekelingenproblematiek
Verstekelingenprobleem breidt zich uit naar België en Nederland
‘Vrachtwagenchauffeur mag niet de dupe worden van asielcrisis’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief