Zeevaart ontkomt niet aan CO2 monitoringsysteem per 2018

663

BRUSSEL – EU-onderhandelaars hebben een informeel akkoord bereikt over het voorstel van de Europese Commissie voor een verordening inzake de bewaking, rapportage en verificatie (MRV) van de CO2-uitstoot van zeeschepen. Het Europese MRV systeem moet in 2018 operationeel zijn.

Zeevaart ontkomt niet aan CO2 monitoringsysteem per 2018Het MRV systeem wordt verplicht voor zeeschepen boven de 5000 GT die aankomen en vertrekken uit havens van de EU, ongeacht hun vlag en domicilie. De verordening is bedoeld als een opstap naar een wereldwijd MRV-instrument, dat momenteel wordt besproken op de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) zijn. Afgezien van de gegevens over de CO2-uitstoot en de afgelegde afstand, kwamen onderhandelaars eveneens overeen dat informatie met betrekking tot de lading moet worden gemeld.

Zorgen

Secretaris-generaal Patrick Verhoeven van de Europese redersvereniging ECSA maakt zich zorgen over het akkoord. ‘Wat betreft het opnemen van lading gerelateerde informatie voor de meting van de energie-efficiëntie van de schepen, zijn er zorgen over de betrouwbaarheid van de gegevens, de vertrouwelijkheid en de melding van verantwoordelijkheden en verplichtingen. Dit verklaart waarom de IMO deze kwestie met grote zorg behandeld. Als ECSA hadden we het liefst gezien dat deze informatie pas verplicht zou worden als de IMO met een voorstel komt.’ (Bron: ECSA)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief