‘Zeeschip minder brandstof-efficiënt dan schip uit 1990’

577

BRUSSEL – Nieuwe zeeschepen gebouwd in 2013 waren gemiddeld tien procent minder brandstof-efficiënt zijn dan de in 1990 gebouwde schepen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de milieuorganisatie Transport & Environment (T&E). Containerschepen van dertig jaar geleden voldeden zelfs al aan de ‘Energy Efficiency Design Index’ standaard van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) voor nieuwe schepen gebouwd in 2020.

Zeeschepen uit 2013 minder brandstof-efficiënt dan schepen uit 1990Uit het onderzoek blijkt dat bulkcarriers twaalf procent minder brandstofefficiënter waren dan schepen gebouwd in 1990, voor tankers bedragen deze cijfers acht procent. Volgens de onderzoekers zijn deze bevindingen in tegenspraak met beweringen dat de scheepvaart steeds haar milieuprestaties verbeterd. ‘Ze tonen ook aan dat de marktwerking op zich niet leidt tot zuiniger schepen. Olieprijzen in de late jaren 1980 en vroege jaren 1990 waren ongeveer een kwart van de niveaus die in de periode 2008-2013 (ca $ 25 versus $ 100 per vat).’

Wettelijke maatregelen

Beleidsadviseur John Maggs bij Seas At Risk en voorzitter van de Clean Shipping Coalition: ‘Nu weten we dat we niet kunnen rekenen op de stijgende brandstofprijzen, andere marktwerking of de goede bedoelingen van de scheepvaartsector om het klimaatprobleem op te lossen. In plaats daarvan hebben we een duidelijke en ambitieuze doelstelling nodig voor het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in de scheepvaart. En wettelijk bindende maatregelen.’

Manager schone scheepvaart Bill Hemmings bij Transport & Environment: ‘De waarheid is uit! Vliegtuigen en auto’s zijn zuiniger geworden, maar ondanks een generatie van technologische verbeteringen, hebben schepen grotendeels een achteruitgang meegemaakt voor het grootste deel van de afgelopen 25 jaar. Daarom moet de IMO efficiëntienorm voor nieuwe schepen worden aangescherpt.’ (Bron: T&E)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief