‘Zeerovers denken nu wel twee keer na een schip te kapen’

815

DEN HAAG – Het bestrijden van piraterij in het zeegebied rond Somalië is nog steeds in volle gang, echter…het kapen van schepen lijkt uit de gratie te zijn. Een conclusie zou kunnen zijn dat de manier om zeerovers het werk onmogelijk te maken zijn vruchten afwerpt. Is dat zo? ‘Ja’, zegt de Zweedse admiraal Jonas Haggren aan boord van Zr. Ms. Johan de Witt.

‘Zeerovers denken wel twee keer na een schip te kapen’Het schip opereert momenteel in een internationaal vlootverband voor antipiraterijmissie Atalanta van de Europese Unie. Voor de Hoorn van Afrika stuurt Haggren die missie vanaf het amfibische transportschip sinds januari aan, met zijn ongeveer 40-koppige staf. Dat er nu weinig valt op te treden tegen piraterij betekent volgens Haggren niet dat marineschepen er doelloos rondvaren. ‘Juist door je hier te laten zien, denken zeerovers wel twee keer na voor ze een schip kapen.’

Dalende trend

‘Het aantal kapingen neemt al sinds 2011 sterk af’, weet Plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten luitenant-generaal Hans Wehren. Afgelopen weekeinde was hij met Commandant Zeestrijdkrachten luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk voor een werkbezoek aan boord van het marineschip. ‘Die dalende trend moeten we natuurlijk wel vasthouden. Dus nemen we nog steeds deel aan Atalanta. Ook op het land leveren we een EU-bijdrage door mensen te trainen om zelf piraterij tegen te gaan onder de vlag van de civiele missie EUCAP Nestor. Daarom vaart bijvoorbeeld Zr. Ms. Johan de Witt dichter bij de kust.’

In zijn portemonnee

Dat is overigens niet alleen ter ondersteuning van EUCAP Nestor, maar ook van de European Union Training Mission Somalia (EUTMS). Die leidt Somalische veiligheidstroepen op om de Somalische regering te versterken de rechtsstaat te verbeteren.

Luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk gaat in op het belang van de missie. ‘Als je niets tegen piraterij doet, moeten schepen omvaren of ze lopen het risico dat hun handel en het schip in verkeerde handen vallen’, vertelt de Commandant Zeestrijdkrachten. ‘Producten als olie, elektronica en kleding kunnen dan fors duurder worden. Dat voelt de consument in Nederland in zijn portemonnee. Wat de marine hier rond Somalië doet, is daarom rechtsreeks in het belang van Nederland.’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief