Zeeland Seaports wil aandeel spoor in modal split omhoog

782

NIEUWDORP –  ‘Het spoor heeft een aandeel van circa 6% in de modal split en dat is een te laag percentage.’ Dit zei Dick Gilhuis, commercieel directeur van Zeeland Seaports, tijdens het afgelopen Spoorcafé in Nieuwdorp.

Zeeland Seaports wil aandeel spoor in modal split omhoogVolgens Gilhuis zijn de ontwikkelingen in de Zeeuwse havens positief te noemen, waarbij er ook kansen liggen voor het spoorgoederenvervoer. Daarbij noemt hij onder meer de recente uitbreidingen van OVET en Vopak in Vlissingen. Ook de ontwikkelingen in Terneuzen bieden volgens de commercieel directeur perspectief voor het spoorgoederenvervoer.

Spooraansluitingen

Om een goede modal split te realiseren is volgens Gilhuis echter wel een betere spoorontsluiting nodig. Daarmee doelt hij op de ontbrekende spoorverbindingen VEZA en Axel-Zelzate. Voor beide verbindingen is een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) in de maak.

Ed Bobelijn van DOW Chemicals Benelux maakt zich zorgen over de ontwikkelingen van het aantal spooraansluitingen in Nederland. ‘Door het opzeggen van de contracten door NS Spooraansluitingen worden spooraansluitingen gesaneerd. Als je straks de laatste meters mist, is de opportunity weg. Er is een prima alternatief om deze contracten over te hevelen naar Prorail, welke kennis heeft van spoorinfra, maar de politieke wil lijkt te ontbreken.’

Zeer veilig

Volgens Bobelijn is het spoor een zeer veilige modaliteit, maar het imago staat onderdruk door kleine en grotere incidenten en de manier waarop deze in de media worden gebracht. ‘Vrijwel niemand weet exact hoeveel vrachtwagens met gevaarlijke stoffen dagelijks via de weg hun route vervolgen en welke risico’s dat met zich meebrengt. Van het spoor is relatief meer bekend en dat brengt niet zelden onterechte negatieve publiciteit met zich mee.’ (Bron: RailCargo)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief