Zeebrugge zet estuair schip Polybotes in

578

Zeebrugge zet estuair schip Polybotes inDe Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ) heeft het estuaire autoschip Waterways 2 omgebouwd voor het transporteren van high and heavy-ladingen. Het schip werd omgedoopt tot Polybotes. De Polybotes is nu inzetbaar voor nieuwe wagens, containers en high and heavy-ladingen en gaat 29 juli voor het eerst varen.

Er werden twee car decks van de Waterways weggehaald om beter oversized cargo’s te kunnen laden. Op het top deck komt er ook ruimte voor containerladingen. De haven van Zeebrugge mikt met het nieuwe schip enerzijds op het beter linken van de terminals in de voor- en achterhaven en anderzijds op een betere verbinding naar het achterland, zijnde Antwerpen tot de Rijn.

High and Heavy
De Polybotes is eigendom van MBZ, die het schip overnam van Cobelfret. Portconnect, de dochteronderneming van MBZ treedt op als exploitant. Het schip dient ter ondersteuning van de hinterlandlogistiek van de haven van Zeebrugge, specifiek voor rollend materieel en high and heavy-ladingen.
De Polybotes meet van 110 bij 12,5 meter. Het laadvermogen bedraagt 2.200 ton. Er kunnen 160 wagens en 144 TEU, ofwel 240 wagens alleen geladen worden. Het schip beschikt ook over een dek van 80 op 11 meter om high and heavy te laden.

Niet over de weg
PortConnect heeft al de estuaire schepen Tripoli en Deseo en het binnenschip Were Di in charter. ‘Onze haven behandelt jaarlijks meer dan 12 miljoen ton roro-goederen’, meldt CEO Joachim Coens van de haven van Zeebrugge. ‘De high and heavy-ladingen zoals machines en landbouwtuigen hebben bijzondere afmetingen en bestaan uit niet-deelbare stukken. Dit uitzonderlijk transport hoeft vanaf nu niet meer over de weg te gebeuren.  Nu wij met Polybotes over een aangepast schip beschikken, zijn wij nog beter uitgerust om op deze markt in te spelen.’

Zeebrugge zet estuair schip Polybotes in

twitter