Topjaar voor Mercedes-Benz

579

UTRECHT – Mercedes-Benz Trucks Nederland heeft in 2014 een marktaandeel van 17,1 procent in Nederland gehaald. Daarmee handhaaft de truckbouwer de derde positie in de truckmarkt. ‘En dat mogen we wederom bestempelen als recordjaar’, vindt Mercedes-Benz. ‘En dat zelfs in een krimpende markt.’

’Wij van Mercedes-Benz vinden 2014 topjaar voor Mercedes-Benz’Net als in 2013 was een belangrijke succesfactor het grote aantal nieuwe klanten dat een keuze voor Mercedes-Benz maakte. Mercedes-Benz ziet voor bepaalde klanten een verschuiving van het tradionele transport naar all-round logistieke dienstverlening waarbij veel werkzaamheden van de verladers worden overgenomen.

Taken overnemen

Diederick Timp, marketing manager Trucks bij Mercedes-Benz Nederland: ‘Die verschuiving zorgt ervoor dat logistiek diensverleners op hun beurt verwachten dat Mercedes-Benz Trucks taken van hen overneemt. De focus ligt hierbij steeds meer op het ontzorgen van de klant: maximale beschikbaarheid van het wagenpark garanderen. Simpel gezegd: de klant wil niet stilstaan, maar rijden. We hebben in 2014 een belangrijke slag gemaakt in het nóg beter inspelen op de wensen van onze klanten. Niet alleen helpen onze trucks de uptime optimaal te houden dankzij de hoogste onderhoudsintervallen in de markt en het minimale aantal storingen; met de huidige Actros Euro 6 hebben we nu bijna vier jaar ervaring en onze klanten zijn zeer tevreden over de bedrijfszekerheid. Maar met name de flexibele service van de verschillende truckdealers en de aanpalende diensverlening van FleetBoard en CharterWay, maken het Mercedes-Benz mogelijk met totaaloplossingen te komen en de trucks maximaal beschikbaar te houden voor de klant.’

Vooruitblik 2015

Speerpunten in 2015 zijn bij Mercedes-Benz Trucks in 2015 kostenbeheersing, service en veiligheid. ‘We blijven inzetten op het testen van de trucks in de praktijk door de klanten; kwaliteit moet je zelf ervaren.’ Naast de focus op harde besparingscijfers wordt de Fuel Duel in 2015 naar verwachting steeds meer een tool om ook de toegevoegde waarde van de dealer die actief samenwerkt om de kosten te drukken en de uptime te garanderen, in de praktijk te demonstreren. Een belangrijke verandering is dat CAC (Customer Assistance Company) sinds kort een dedicated truckafdeling heeft waardoor service bij eventuele storingen nog gestroomlijnder zal verlopen. Verder verwacht Mercedes-Benz Trucks Nederland in 2015 de community rond het nieuwe Mercedes-Benz truckliefhebbersplatform RoadStars verder uit te kunnen bouwen. Steeds meer chauffeurs en ondernemers weten hun weg naar de site te vinden.

’Wij van Mercedes-Benz vinden 2014 topjaar voor Mercedes-Benz’FleetBoard

Een belangrijke tool om de toegevoegde waarde van de dealer in het ontzorgen van de klant te laten zien is telematicasysteem FleetBoard. In 2014 werd dit systeem in toenemende mate ook aanschaft voor complete wagenparken, inclusief niet Mercedes-Benz trucks. FleetBoard helpt niet alleen sturen op het rijgedrag van chauffeurs, maar is ook hét systeem om maximale beschikbaarheid de garanderen omdat dealers met het systeem onderhoud aan zien komen en op de gunstigste momenten kunnen inplannen. Bij eventuele storingen worden met één druk op de knop zowel de storingsgegevens als de locatie van de truck verzonden zodat adequaat gereageerd kan worden. Ook FleetBoard zelf maakt een verniewing door. Begin 2015 komt onder andere de release Nordpol beschikbaar. Deze maakt het mogelijk nieuwe onderwerpen zo als een gedetailleerde weergave van het gebruik van de Cruise Control en Predictive Powertrain Control (PPC), het AdBlue verbruik en de bandenspanning inzichtelijk te krijgen in FleetBoard.

Focus op veiligheid

Naast kostenbeheersing en service zal Mercedes-Benz Trucks Nederland in 2015 ook inzetten op veiligheid. Met het uitgebreide pakket aan intelligente veiligheidssystemen dat op Mercedes-Benz trucks verkrijgbaar is, behoren ze tot de veiligste in de markt. Een ontwikkeling in de markt is de aankomende verplichtstelling van het Active Emergency Brake System (AEBS), wat gezien kan worden als een vereenvoedigde versie van Active Brake Assist 3. Met Active Brake Assist 3, die een volledige noodstop autonoom kan uitvoeren, is Mercedes-Benz deze verplichtstelling vele stappen en jaren vooruit.

TruckStore

Ook TruckStore, aanbieder van gebruikte vrachtwagens, kijkt tevreden terug op 2014. Jan de Geus van TruckStore: “Opmerkelijk is dat de gebruikte Mercedes-Benz Actros trucks in bekende afzetmarkten als het Midden Oosten een wezenlijk hogere opbrengst genereren dan andere merken. Dit garandeert ook een hoge restwaarde voor Mercedes-Benz trucks die in Nederland worden aanschaft. Ook valt op dat jong gebruikte Actros vrachtwagens hun weg steeds beter beginnen te vinden naar gebruikers binnen Nederland zelf, vaak in combinatie met Operationele Service Lease (OSL). Ondernemers zien in toenemende mate de financiele voordelen van deze constructie, temeer omdat het brandstofverbruik van een jonggebruikte Actros in vergelijking met andere trucks subliem is.” De verhuizing van TruckStore naar de nieuwe locatie in Roelofarendsveen in 2014 is succesvol verlopen. De aanloop op de nieuwe locatie is net zo goed als op de oude plek in Nijkerk en de faciliteiten op het terrein zijn erg goed. Voor 2015 verwacht Jan de Geus vanwege de lagere europrijs ten opzichte van de dollar een nog betere exportpositie.

Fuso Canter

Mercedes-Benz Nederland kijkt met tevredenheid terug op de integratie van de Fuso Canter in de bedrijfswagenrange. De toetreding van het Daimler-merk had veel voeten in de aarde, maar is naar tevredenheid verlopen. De vraag naar deze ‘no nonsense truck met zeer veel inzetmogelijkheden’ stijgt, aldus het merk. In 2015 verwacht Mercedes-Benz Nederland ook een stijgende vraag naar de Fuso Canter EcoHybrid. Een unieke truck omdat hij zich, in tegenstelling tot veel andere hybride oplossingen in de truckmarkt, ook echt economisch laat doorrekenen. Vanwege de beperkte meerprijs en brandstofbesparingen tot 23% verdient de EcoHybrid zich snel terug. (Bron: Mercedes-Benz)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief