‘We are too late! Now we are going to miss the convoy!’

365

Drie keer per dag vaart een konvooi van schepen onder begeleiding van loodsen en sleepboten door het Suezkanaal. Een keer per dag van het Zuiden (Suez) naar Noorden (Port Saïd) en twee keer per dag andersom. ‘Dat is dan ook dat we regelmatig ‘We’re late! We’re going to miss the convoy! horen’, schrijft rederij CMA CGM.

‘We’re late! We’re going to miss the convoy!’Het Suezkanaal is 193,3 kilometer lang, tussen de 280 and 345 meter breed en heeft een diepte van 24 meter. Een van de grootste containerschepen, zoals de CMA CGM Jules Verne, kan er dus makkelijk varen. CMA CGM legt uit hoe het werkt om door het kanaal te varen.

Zestien uur

Op de reis door het Suezkanaal begeleiden vier loodsen de schepen. ‘In het geval van een Noord-Zuid reis komt de eerste loods bij het invaren van het kanaal aan boord, de tweede tussen Port Saïd en Ismaïlia, de derde tussen Ismaïlia en Suez en de vierde bij het uitvaren van het kanaal. De loodsen moeten er voor zorgen dat het konvooi van schepen veilig en gedisciplineerd blijft varen. Sleepboten begeleiden de schepen en de afstand onderling is één mijl (1.852 meter) bij een snelheid van negen knopen. Met die snelheid duurt de reis door het Suezkanaal tussen de elf en zestien uur. En als je dat lang vindt, dan moet je maar eens denken aan de dagen dat de schepen nog via Kaap de Goede Hoop moesten varen!’ (Bron: CMA CGM/Foto: Patrick Landmann)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief