Wegtransport moet rekening houden met meer wateroverlast

688

Het wegtransport moet in de toekomst rekening houden met meer wateroverlast op de wegen zoals maandag het geval was. Droogte, overstromingen, hitte en stijging van de zeespiegel kunnen grote schade aanrichten aan de infrastructuur. Maatregelen zijn dan ook nodig om het wegtransport in de toekomst veilig en betrouwbaar te houden.

Onderzoekers van de Universiteit van Cambridge onderzochten samen met Business for Social Responsibility (BSR), de European Climate Foundation en het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) de gevolgen van de klimaatverandering voor het transport. De transportsector is echter voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor de klimaatverandering. Zo is het transport verantwoordelijk voor een kwart van de CO2-uitstoot. En het aandeel daarin stijgt sneller dan voor elke A10 dicht vanwege wateroverlastandere sector. Zonder maatregelen verdubbelt tot 2050 de CO2-uitstoot in het transport.

Veiligheid

Volgens de onderzoekers zorgt de klimaatverandering niet alleen voor een onbetrouwbaarder wegtransport, maar ook de veiligheid is in het geding. ‘Extreme hitte verzacht de verharde wegen en de meer heftige regenbuien kunnen de veiligheid van de chauffeur verminderen door slechter zicht en moeilijke omstandigheden op de weg. Aan de andere kant zorgen minder vorst en ijs voor het omgekeerde effect.’

Meer frequente overstromingen verhogen de behoefte aan onderhoud, investeringen in drainage en bescherming. Bruggen moeten opnieuw worden ontworpen en aangepast om te kunnen worden blootgesteld aan overstromingen. Daarvoor is in Europa jaarlijks 500 miljoen dollar nodig.’

De opwarming van de aarde zorgt ook voor meer verbruik van energie in het wegtransport. ‘Chauffeurs gaan meer de airco gebruiken en ook is er voor het kolen van lading meer energie nodig.’

Maatregelen

De onderzoekers verwachten dat het verminderen van de CO2-uitstoot in het transport geen makkelijke opgave is. ‘De vraag neemt toe en de transportmiddelen en infrastructuur worden niet zo snel vervangen. Daarom zijn nieuwe technieken, modal shift naar milieuvriendelijkere modaliteiten, strengere regels en gedragsverandering noodzakelijk. Efficiencymaatregelen zoals het verbeteren van de aerodynamische eigenschappen, het verminderen van het gewicht en schonere motoren in het transport hebben bijvoorbeeld veel effect. Dat kan in 2030 zorgen voor een brandstofvermindering van dertig tot vijftig procent.’ (Bron: BSR)

Lees ook:
KNMI waarschuwt met code oranje voor extreem weer
A10 in beide richtingen weer vrij na wateroverlast (+ video)

Wegtransport moet rekening houden met vaker wateroverlast

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief