Wedloop grootste containerschip veroorzaakt marktproblemen

448

LONDEN – Zo’n 100.000 teu aan capaciteit van nieuwe containerschepen wordt in plaats van in 2014 pas dit jaar geleverd. En die extra capaciteit zet volgens de onderzoekers van Drewry, de containermarkt verder onder druk.

Wedloop om grootste containerschip zorgt voor groot probleem containermarktDe aandacht van dagbladen en andere media voor de steeds grotere containerschepen, zorgt ervoor dat de wedloop om steeds grotere en zuiniger schepen van de rederijen steeds heviger wordt. Dat bewees bijvoorbeeld de maidentrip van het tot nu toe grootste containerschip van de wereld, de CSCL Globe.

Verbluffend snel

De capaciteiten van de containerschepen zijn volgens Drewry sinds het begin van deze eeuw verbluffend snel gegroeid. In 2005 was Maersk nog recordhouder met de Gudrun Maersk van 9.500 teu. Nu is dat nog de CSCL Globe (19.100 teu) met in haar kielzog de MSC Oscar (19.224 teu). En rederij UASC heeft voor dit jaar ook nieuwe schepen aangekondigd met capaciteiten tussen 14.000 en 18.000 teu.

Hoewel de lagere kosten per container en lagere brandstofkosten voor de rederijen individueel goede redenen zijn voor de aanschaf van de grotere schepen, zadelen ze daarmee volgens Drewry de containersector wel met een groot probleem op. ‘Hoe gaat de markt die extra capaciteit allemaal absorberen.’ (Bron: Drewry)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief