Watertruck gaat op grote schaal testen

335

Het Vlaams Instituut Mobiliteit (VIM) gaat op grote schaal het het Europese project Watertruck testen om de economische en praktische rendabiliteit van het concept te bewijzen. Dit door proefvaarten op grote schaal te organiseren. Zo wil men Watertruck als transportmiddel klaarstomen voor gebruik op Europese waterwegen.

Het concept van Watertruck, een Europees Interreg IVB NWE project, is eenvoudig: door te werken met kleine duwbakken en -boten, wordt het varen losgekoppeld van het laden
en lossen. Hierdoor kan de schipper elke dag huiswaarts keren. Watertruck is uitermate geschikt voor kleine vaarwegen. Kleine duwbakken kunnen in konvooien gekoppeld worden op de grotere vaarwegen zodat het gehele transport goedkoper wordt.

Testzones
Binnen het project vonden eerder al twee succesvolle proefvaarten plaats. Dankzij een uitbreiding kan het projectteam het concept nu op grote schaal testen , in twee testzones van ongeveer vijftig kilometer doorsnede,  waarvan een zich in België zal bevinden, het andere in Nederland. Doel is om aan te tonen dat Watertruck écht werkt en al doende investeerders aanmoedigt om de broodnodige kleine duwboten en –bakken te bouwen, die vandaag  zeer schaars zijn.

Nieuwe industrie
Koen Valgaeren, algemeen directeur van het VIM: ‘Naast het effectief bewijzen van de economische rendabiliteit van Watertruck, zullen we analyseren wat de grootte van de duwbakken moet zijn. Standaardmaten zullen het gebruik vereenvoudigen én stimuleren. Daarnaast doen we onderzoek naar zowel traditionele als innovatieve productiemethodes voor kleine duwbakken, waarmee we mogelijke investeerders kunnen aanmoedigen mee in te stappen.’

Eenvoudige innovatie
Watertruck is het bewijs dat innovatie zeer eenvoudig kan zijn: iets wat volledig ingeburgerd is in het vrachtwagentransport vertalen naar de binnenvaart. Dit brengt massa’s potentieel met zich mee. Ingrid Lieten, Vlaams minister van innovatie: ‘Deze nieuwe manier van transporteren laat toe om verschillende soorten ladingen te combineren: bulk, stukgoed, containers en palletladingen. Mits op grote schaal toegepast, kan het leiden tot globaal goedkoper transport. Verder laat het toe dat schippers dagelijks huiswaarts keren en brengt het een nieuwe productie van duwboten en –bakken met zich mee. Maar last but not least: een Watertruck transport met twee duwbakken van 500 ton vervangt al snel 50 vrachtwagens. De ecologische impact is dus veelbelovend.’

Watertruck gaat op grote schaal testen