VVD wil Calandbrug verleggen voor betere doorstroming spoor

420

Tweede Kamerlid Betty de Boer (VVD) wil dat het kabinet 157 miljoen euro in de begroting reserveert voor het verleggen van de Calandbrug. Alleen zo kan volgens De Boer worden gezorgd voor een vlotte doorstroming van het goederenvervoer over het spoor.

De Boer ging onlangs met een goederentrein van Rotterdam naar Kijfhoek. Het eerste knelpunt vanaf de Tweede Maasvlakte die ze tegenkwam was de Calandbrug. ‘Hier moeten VVD wil Calandbrug verleggen voor betere doorstroming spoorwe wachten, want het scheepvaartverkeer heeft voorrang op de brug. Het gebeurt regelmatig dat scheepvaartverkeer voor oponthoud zorgt. Ook deze keer staat de brug open. Dit betekent de hele dag vertraging voor een spoorgoederentrein. Na een uur wachten moeten we namelijk opnieuw worden ingepast op het spoor. Bovendien blijft het vorige goederenpad onbenut, terwijl de ruimte er wel was. Dat is natuurlijk doodzonde. Door de brug vaart een grote autoboot die net na de brug moet lossen. Er zijn plannen om de Calandbrug te verleggen tot voorbij de losplaats van de autoboten. Ik zou zeggen: dan zijn we op de goede weg. Het lijkt me een ontzettend goed idee om daarvoor in deze begroting 157 miljoen euro te reserveren.’

Via buis of water
Al op de Tweede Maasvlakte informeert De Boer naar eventuele gevaarlijke stoffen op de trein. ‘Aan het vervoer van gevaarlijke stoffen zitten risico’s. Ik vind dat al eng, laat staan de mensen die dicht bij het spoor wonen. Kunnen gevaarlijke stoffen niet beter via ondergrondse buizen of via het water worden vervoerd? Als gevaarlijke stoffen door ondergrondse buizenstelsels worden vervoerd, lopen we weinig risico. Buisleidingen bieden mogelijkheden, ook in de haven zelf. Zo kunnen gevaarlijke stoffen van de fabriek naar de waterkant worden vervoerd om vervolgens verder  bettydeboer5per schip te worden vervoerd. Containers op het spoor zijn enkelwandig. Op het water wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van dubbelwandige tankers. Dit is, naast ondergrondse buizenstelsels, veel veiliger.’

Keyrail als makelaar
Aangekomen bij rangeerterrein Kijfhoek, even buiten de haven, ziet De Boer het werk dat Keyrail en ProRail doen. ‘Goederenvervoerders moeten voor een goederenrit daarom bij twee instanties aankloppen, wat onnodig veel tijd en bureaucratie kost. De VVD wil geen twee regisseurs op het spoor. ProRail is hoofdverantwoordelijk voor het beheer en de verdeling van alle capaciteit op het hele spoor, zowel voor goederen als voor reizigers. ProRail moet daarom ook direct worden aangestuurd door het ministerie in plaats van op afstand in een bv, zoals nu het geval is. Rijkswaterstaat, die over de aanleg en beheer van rijkswegen gaat, valt ook direct onder de ministeriële verantwoordelijkheid. Het ministerie is verantwoordelijk voor de basisinfrastructuur van water, weg en spoor. ProRail moet daarom naar onze mening ook komen te vallen onder de directe ministeriële verantwoordelijkheid. Keyrail moet vervolgens de makelaar op het spoor worden voor goederenvervoer en ervoor zorgen dat de aangewezen treinpaden voor goederenvervoer beter benut worden dan nu het geval is.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter