VS, China en Europa praten over samenwerking rederijen

279

De Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) houdt 17 december een bijeenkomst over de gevolgen van de steeds inniger samenwerking tussen containerrederijen.

In de hearing room van de FMC spreken de vertegenwoordigers van China, de Verenigde Staten en de Europese Unie ondermeer over de aangekondigde P3 Alliantie tussen Maersk Line, CMA-CGM en Mediterranean Shipping Company (MSC). Ook wordt er in het algemeen gesproken over verdergaande samenwerking tussen de containerrederijen, het aan elkaar uitlenen van schepen en de gevolgen van het maken van afspraken op de internationale diensten.

Zorgen
De Verenigde Staten maken zich zorgen over de vermindering van het aantal schepen in de P3-Alliantie tussen Maersk Line, CMA-CGM en Mediterranean Shipping Company (MSC) als dit samenwerkingsverband van start is. De Federal CMA CGM ontwikkelt ‘uniek’ container informatiesysteemMaritime Commission (FMC) vraagt zich af wat de gevolgen hiervan zijn voor consumenten, verladers en terminaloperators.

Vragen verladers
Het Global Shippers Forum (GSF), een samenwerking van verladers, maakt zich al eerder zorgen over de samenwerking van Maersk Line, CMA CGM en Mediterranean Shipping Co. In het P3 netwerk. GSF heeft aan de Europese Commissie om antwoorden gevraagd. Volgens secretaris-generaal Chris Walsh van het GSF wil iedere verlader weten wat het netwerk betekent voor de tarieven en de kwaliteit. Walsh maakt zich zorgen over het gebrek aan concurrentie op de grootste diensten van de rederijen.
Om zich een beeld te kunnen vormen van de alliantie heeft het GSF de Europese Commissie gedetailleerde vragen gesteld. Zo wil het een eigen juridische analyse maken van het netwerk.

Prijsafspraken
De Europese Commissie gaat op haar beurt onderzoeken of containerrederijen op lijndiensten afspraken over de prijs. Volgens de Europese Commissie publiceren de rederijen sinds 2009 een paar keer per jaar nieuwe prijsstijgingen beken via persberichten op de website en de transportpers bekend. ‘In deze berichten staat de hoogte van de tariefsverhoging en de datum van invoering. Dit is meestal voor alle rederijen gelijk. De prijsverhogingen worden meestal een paar weken voor de ingangsdatum gepubliceerd.’

De Europese Commissie heeft het vermoeden dat deze praktijk het voor de rederijen mogelijk maakt toekomstige prijsstijgingen aan elkaar door te spelen. ‘Dat kan consequenties hebben voor de mededinging. De prijzen voor klanten kunnen dan op de routes van en naar Europa stijgen.’

De Commissie onderzoekt of deze aankondigingen in strijd zijn met de mededingingswet en heeft de betreffende rederijen over het onderzoek geïnformeerd.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter