Vrachtwagenchauffeuse na bedevaart in gesprek met TLN

559

Vrachtwagenchauffeuse Harmke van der Werf is in Zoetermeer in gesprek gegaan met TLN-voorzitter Arthur van Dijk. Ze overhandigde de TLN-voorzitter het 10-puntenplan van de FNV tegen verdringing .

Vrachtwagenchauffeuse Harmke in gesprek met voorzitter TLNVan der Werf vertrok dinsdag vanuit Hank om aandacht te vragen voor de cao in het beroepsgoederenvervoer waarover TLN maar niet wil onderhandelen. ‘Uit een recente arbeidsvoorwaardenvergelijking van de vakbond blijkt duidelijk dat bij onze cao sprake is van jarenlang achterstallig onderhoud. Maar TLN weigert ons tegemoet te komen. Daarom kom ik in beweging, nu de werkgevers nog.’

10-puntenplan

Met het 10-puntenplan wil de FNV onder andere dat opdrachtgevers aansprakelijk worden voor het naleven van de cao en voor het naleven van de regels waaronder buitenlandse vervoerders in Nederland werk mogen verrichten. Er dient bovendien een sluitende administratie te zijn van de ritten die buitenlandse vervoerders in Nederland uitvoeren. Ook wil de bond dat de vervoersvergunningen voortaan gekoppeld worden aan het kenteken in plaats van aan de vervoerder en dat een vervoerder voor ieder voertuig, ongeacht het laadgewicht, een vergunning nodig heeft. Tot slot wil de bond dat er een einde komt aan de wildgroei van bureaus, die personeel ter beschikking mogen stellen in de transportsector.

Profiteurs

Volgens cao-onderhandelaar Egon Groen van de FNV zijn de opdrachtgevers op dit moment de enigen die profiteren van de oneerlijke concurrentie door schijnconstructies. ‘Die concurrentie gaat over de rug van Nederlandse én buitenlandse werknemers en ik vermoed dat de besparing voor het grootste deel verdwijnt in de zakken van de opdrachtgevers.’

Onlangs nog legde FNV Transport en Logistiek bloot dat een multinational als IKEA het transport van zijn spullen in Nederland en België laat uitvoeren door Oost-Europese chauffeurs die wekenlang langs de weg moeten ‘bivakkeren’.

Niet onderhandelen

Werkgeversorganisaties in Transport en Logistiek weigeren al maanden te onderhandelen over een nieuwe cao. Inmiddels werken alle 140.000 werknemers zes maanden zonder cao. ‘Werknemers eisen een einde aan de moordende concurrentie op arbeidsvoorwaarden over hun rug’, legt cao-onderhandelaar Egon Groen van FNV Bondgenoten uit. ‘Iedereen heeft last van keiharde concurrentie en dalende marges. Maar je kunt die lasten niet eenzijdig op werknemers blijven afwentelen.’ (Bron: FNV Bondgenoten/Foto: Rob van Elk via Twitter)

Meer nieuws over schijnconstructies:
SP en PvdA stellen Kamervragen over omzeilen wet door IKEA
Aanpak schijnconstructies: minimumloon niet meer contant
Rechter: ‘Inspectie moet verbod op schijnconstructies handhaven’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief