‘Vrachtwagenchauffeurs zijn monsters!‘

383

DRIEBERGEN – Een aanrijding op de snelweg. Diverse rijstroken zijn geblokkeerd. Het schijnt een chaos te zijn. Ook krijg ik door dat er vermoedelijk mensen aan het vechten zijn.

Door politiebrigadier Piet Kats

Als mijn collega en ik aan komen rijden zien we een kleine personenauto dwars voor een vrachtwagen – een truck met oplegger – staan. Er staan wat mensen om de cabine van de vrachtwagen. Ze staan midden op de snelweg. We zetten onze politieauto zo neer dat achteropkomend verkeer op tijd gewaarschuwd wordt en niet tegen de vrachtwagen rijdt. We stappen uit en spreken direct de mensen aan die midden op de snelweg staan. Ze moeten daar weg, het is levensgevaarlijk.

‘Vrachtwagenchauffeurs zijn monsters!‘We vragen aan hen wie getuigen zijn van de aanrijding en wie bij de aanrijding betrokken is. Het is me meteen duidelijk wie de bestuurder van de personenauto is, de man is witheet. Hij wijst naar de cabine van de vrachtwagen en zegt dat de vrachtwagenchauffeur hem expres heeft aangereden en dat de chauffeur zijn cabine op slot heeft gedaan, omdat hij bang is. Inderdaad, de chauffeur zit achter het stuur en zijn deuren zitten op slot. Ik wenk dat hij zijn raam open moet doen. Dan vraag ik hem een klein stukje achteruit te rijden, zodat het autootje los komt van de vrachtwagen. Ik zeg dat ik zo bij hem kom om zijn verhaal aan te horen. De bestuurder van de auto blijft ondertussen onophoudelijk ratelen dat de chauffeur hem expres aanreed. Ik kan me voorstellen dat de man vreselijk geschrokken is en neem aan dat dit zijn manier is om dit een plekje te geven.

Er blijkt één goede getuige te zijn, de rest van de mensen is gestopt om te helpen. Om de gemoederen wat te bedaren, bedank ik hen voor hun hulp en zeg dat kunnen vertrekken. Ik hoor kort het verhaal van de getuige aan en noteer snel zijn gegevens. Hij vertelt dat hij de aanrijding zelf niet heeft zien gebeuren, maar wel dat de personenauto voor de cabine van de vrachtwagen hing, terwijl deze ‘gewoon’ door bleef rijden. Hij is het helemaal met de bestuurder van de auto eens dat het ongehoord is dat de vrachtwagenchauffeur doorreed, terwijl de auto voor zijn cabine hing. Ik vertel de getuige dat ik nog contact met hem opneem en dat ook hij zijn weg kan vervolgen.

We staan nu alleen nog met de direct betrokkenen van de aanrijding. Samen met de automobilist bekijk ik of zijn auto nog kan rijden. Dat blijkt zo te zijn en ik wil zo snel mogelijk weg van de rijstrook, simpelweg omdat het levensgevaarlijk is om op de snelweg te blijven staan. Ik stap achter het stuur van zijn auto en start hem. Gelukkig blijkt er motorisch weinig aan de hand te zijn. Met de bestuurder naast me rijd ik de auto naar een veilige plaats. De vrachtwagen rijdt achter mijn collega aan en de snelweg is weer vrij. De automobilist blijft me bestoken met zijn mening: de vrachtwagenchauffeur is de schuldige en alle vrachtwagenchauffeurs zijn monsters.

Ik heb zelf mijn vrachtwagenrijbewijs en weet dus uit ervaring dat je wel wat in huis moet hebben om zo’n grote combinatie te kunnen besturen. En dat een vol geladen vrachtwagen niet zomaar stilstaat. Ook weet ik dat een vrachtwagen een kleine auto gemakkelijk voort kan duwen, zonder dat de chauffeur het merkt. Toen ik les kreeg moest mijn lesinstructeur regelmatig om me lachen, omdat ik zat te mopperen over dwaze acties van automoblisten.

Als de voertuigen op een veilige plek staan, vragen we de vrachtwagenchauffeur zijn kant van het verhaal te vertellen. Hij zegt dat hij enorm schrok toen hij door kreeg dat er een auto voor zijn cabine hing. Hij had wel gemerkt dat zijn geladen vrachtwagen van veertig ton opeens wat zwaarder ging rijden en hij had een schurend geluid gehoord. Maar hij wist niet waardoor dit kwam. Toen automobilisten naast hem claxonneerden en naar de voorkant van zijn cabine wezen, boog hij voorover en schrok zich rot dat er een autootje voor zijn cabine hing. Dat was dus het schurende geluid!

Gezien de sporen heeft de auto wel honderd meter voor zijn cabine gehangen. Nadat de vrachtwagenchauffeur stopte, was de autobestuurder uitgestapt. Witheet wilde hij de cabine binnenkomen om hem te lijf te gaan. De chauffeur had hierna de deuren op slot gedaan, 112 gebeld en wijselijk onze komst afgewacht. Bij navraag blijkt dat de vrachtwagenchauffeur al vele kilometers op zijn naam heeft staan en van onbesproken gedrag is. Bovendien komt hij op mij niet over als een agressieveling, geen monster dus.
Gelukkig meldt zich bij de meldkamer een getuige die daadwerkelijk gezien heeft wat er gebeurde. Deze vertelt dat automobilist op het laatste moment, terwijl de vrachtwagen in de file reed, zijn auto voor de cabine van de vrachtwagen zette. In de zogenaamde veilige ruimte die de chauffeur hield op zijn voorganger. Het was heel waarschijnlijk dat de vrachtwagenchauffeur, die op dat moment net optrok, had het kleine autootje niet had gezien.

Ik confronteer het ‘slachtoffer’ met de verklaring van de andere getuige en vraag hem of het klopt dat hij op het laatste moment is ingevoegd. Hij erkent dit, maar volgens hem was er ruimte genoeg. Hij blijft zeggen dat de chauffeur een monster is en dat hij het expres deed. Ik ben zijn houding inmiddels aardig beu en zeg hem dat de vrachtwagenchauffeur juist enorm geschrokken is. Ik vertel hem dat het een geroutineerd chauffeur is en zeker geen monster. Dat híj meer als een monster overkomt door zijn gedrag.
Enigszins verschrikt kijkt de man me aan. Dan wordt hij boos op mij en zegt dat ik partijdig ben, op de hand van de vrachtwagenchauffeur. Ik zeg maar niks meer. Ik help beide mannen met het schadeformulier en leg uit dat de verzekeringsmaatschappij een beslissing neemt over wie de schuldige is.
Dan gaat ieder zijn eigen weg. En ik bedenk me dat het een goede zaak zou zijn als beginnend bestuurders tijdens hun lessen als vast onderdeel ook wat over vrachtwagens leren. Dat zou heel verhelderend werken!

Piet Kats is 44 jaar en werkt als brigadier in de noodhulp Rotterdam op district Zuid. Al 18 jaar in het blauw, motorrijder en specialist op het gebied van verkeer.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief