Vrachtwagenchauffeurs voeren zondag en maandag actie

478

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs gaan zondag de parkeerplaatsen langs om enquêtes af te nemen onder hun Oost- Europese collega’s over hun werkomstandigheden. Daarna bivakkeren en overnachten ze op de parkeerplaats Portland in Rotterdam tussen hun Oost- Europese collega’s. Maandagochtend brengen ze een bezoek aan een transportwerkgever in de regio die het niet zo nou neemt met de regels.

Met hun actie roepen de chauffeurs op tot handhaving van de bestaande regels en wijzen ze op het belang van ketenaansprakelijkheid, waarbij opdrachtgevers aansprakelijk gesteld kunnen worden voor het organiseren van of het wegkijken bij loondumping. Na het zomerreces behandelt de Tweede Kamer de Wet Aanpak Schijnconstructies, waar ‘verruiming van Honderden vrachtwagenchauffeurs voeren actie voor meer loonde ketenaansprakelijkheid’ een onderdeel van is.

Achtergrond

Al jaren is er volgens de FNV aandacht voor misstanden in de transportsector. ‘Concurrentie wordt vervalst, gezonde werkgelegenheid wordt verdrongen en buitenlandse chauffeurs uitgebuit. Nog altijd wordt wet en regelgeving te slecht of niet gehandhaafd en weet een toenemend  aantal transporteurs en opdrachtgevers hiervan te profiteren.’

Handhaving noodzakelijk

Chauffeurs zijn het dan ook zat. Vanaf zondagmiddag gaan ze langs verschillende parkeerplaatsen om buitenlandse chauffeurs te vragen naar hun werkomstandigheden. Daarbij krijgen de veelal Bulgaarse en Roemeense chauffeurs pamfletten uitgereikt met hierop hun rechten en de contactgegevens van de Bulgaarse en Roemeense vakbond. Vrachtwagenchauffeur Klaas Lingbeek: ‘Met de enquêtes die we onze collega’s willen laten invullen, laten we zien dat slechte werkomstandigheden en onwettige constructies geen incidenten meer zijn. Loondumping is haast de norm geworden. Veel mensen in de sector vinden het al normaal dat buitenlandse chauffeurs maanden achtereen in hun trucks leven en dat Nederlandse chauffeurs niet meer aan de bak komen. Vanaf zondag kijken we niet meer weg bij misstanden.’

Muurvast

Het cao-overleg tussen de vakbonden en de werkgevers in de Transport en Logistiek (140.000 werknemers) zit al maanden muurvast. Cao-onderhandelaar Egon Groen: ‘De chauffeurs eisen naast een beter loon, ook naleving van de regels tegen verdringing in de sector door goedkope buitenlandse chauffeurs. Ze eisen gelijk loon voor gelijk werk.’ (Bron: FNV Bondgenoten)

Bekijk alle foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek in het Oranjealbum

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neemeen abonnement op de nieuwsbrief