TotaalTrans op social media

Vrachtwagenchauffeurs moeten extra oppassen in Italië

ZOETERMEER EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) vrezen dat chauffeurs die via Italië reizen, vaker worden geconfronteerd met vluchtelingen die proberen mee te liften. Vooral omdat vrachtauto’s langer stilstaan door de verscherpte controles. Dit levert gevaarlijke situaties op voor chauffeurs én voor vluchtelingen. italie2De organisaties adviseren chauffeurs extra controles op hun voertuigen uit te voeren en om voertuigen’s nachts of tijdens de rust met de deuren tegen elkaar aan te parkeren. Ook moeten chauffeurs als het kan gebruikmaken van bewaakte parkeerterreinen. EVO en TLN adviseren bedrijven verder om zoveel mogelijk trailers en voertuigen met gesloten opbouw te gebruiken. Tenslotte moeten ondernemers afspraken met hun chauffeurs maken over hoe te handelen bij problemen met verstekelingen of als zij verstekelingen in de auto aantreffen. Schade De situatie in de Italiaanse grensstreken leidt niet alleen tot gevaarlijke situaties voor chauffeurs en verstekelingen, maar kan ook leiden tot schade aan producten van bedrijven. Soms worden bloemen of vleeswaren zelfs in zijn geheel afgekeurd, met tienduizenden euro’s aan schade tot gevolg. Alleen slimme veiligheidsmaatregelen garanderen volgens EVO en TLN een veilige én efficiënte goederenstroom binnen de Europese Unie. Calais EVO en TLN krijgen al langer signalen van leden over onveilige situaties in Europa. Eerder leden Nederlandse bedrijven grote vertragingen in en rondom Calais. De schade liep vooral op door de enorme vertragingen en afgekeurde producten. (Bron: EVO)