Vrachtwagenchauffeurs die in werk- of privétijd worden betrapt met teveel alcohol op, kunnen als het aan minister Schultz ligt gewoon hun baan behouden. Daarvoor wil ze het alcoholslot in de vrachtwagen combineren met een startonderbreker.
Het installeren van een alcoholslot stuitte bij werkgevers op bezwaren. In die tijd is de vrachtwagen namelijk niet beschikbaar voor transporten. Daarom keek Schultz met het CBR, de RDW en de transportsector (TLN, EVO en KNV) naar alternatieven.
Startonderbreker
De alternatieven zouden moeten voorkomen dat chauffeurs met drank op achter het stuur van een vrachtwagen of bus plaats nemen en die tegelijkertijd gedragsverandering rond alcohol en verkeer ondersteunen. De minister schrijft de Tweede Kamer nu haar voorkeur uitgaat een startonderbreker voor vrachtwagens en bussen deel te laten uitmaken van het alcoholslotprogramma. ‘Daarmee kunnen vrachtwagen- en buschauffeurs hun werk behouden. Door de startonderbreker te koppelen aan het bestaande alcoholslotprogramma voor het B rijbewijs, leert de chauffeur op basis van zijn eigen ervaringen dat alcohol en verkeer niet samengaan.’ (Bron: Tweede Kamer)