Vrachtwagenchauffeur krijgt binnen tien jaar een extra oog

555

Volvo Trucks heeft een technologie ontwikkeld om voetgangers en fietsers te beschermen. De nieuwe technologie maakt het mogelijk om een 360 graden scan te maken van alles dat rondom een voertuig gebeurt.

Net zoals het menselijk brein kan het voertuig zijn omgeving interpreteren en acties voorstellen om ongevallen te voorkomen. Hiermee werkt het als een extra oog voor de chauffeur. De technologie is nog in de testfase en kan binnen vijf à tien jaar realiteit zijn.

Vrachtwagenchauffeur krijgt binnen tien jaar een extra oogVirtuele co-chauffeur

Een data-platform dat als opslag dient voor de input van de camera’s, radars en overige sensoren die zich aan alle kanten van het voertuig bevinden, vormt het belangrijkste onderdeel van deze technologie. Het maakt het mogelijk om iedere 25 milliseconden een 360 graden scan van de omgeving van de truck te maken. Alle data wordt geïnterpreteerd, risicovolle situaties geanalyseerd en verschillende route-opties voor het voertuig voorgesteld. Door verschillende sensoren kan de technologie verschillende weggebruikers zoals voetgangers, fietsers, motorrijders en overige voertuigen onderscheiden. Het kan zowel de afstand als richting bepalen.
‘De technologie kan afhankelijk van de snelheid van het object een verkeerssituatie tot vijf seconden vooraf inschatten en een actie bepalen’, verklaart Mansour Keshavarz, Systems Engineer bij Volvo Trucks. ‘De technologie werkt eigenlijk als een co-chauffeur – maar dan wel een die alles rondom het voertuig kan zien.’

Non-Hit Car and Truck

De technologie is het resultaat van een uniek onderzoeksproject genaamd ‘Non-Hit Car and Truck’ in samenwerking met Volvo Cars. Voor de eerste keer is het mogelijk om een voertuig alles in zijn omgeving te laten registreren en evalueren. Het voertuig kan acties voorstellen die ongevallen zoals aanrijdingen met voetgangers, fietsers of andere voertuigen kunnen voorkomen. Als de chauffeur niet adequaat reageert op de voorgestelde actie kan het stuur of remsysteem zelfstandig ingrijpen.
‘Het is onze visie om het aantal ongevallen waarin Volvo-trucks betrokken zijn op nul te krijgen’, verklaart Carl Johan Almqvist van Volvo Trucks. ‘Deze nieuwe unieke technologie brengt die toekomstvisie een stap dichterbij en maakt het hopelijk mogelijk om in de nabije toekomst veel levens te besparen.’

Uitdagingen

De technologie is nog niet klaar om daadwerkelijk toegepast te worden in commerciële veiligheidssystemen. Vergeleken met personenauto’s zijn er voor vrachtwagens specifieke uitdagingen die overwonnen moeten worden voordat de technologie daadwerkelijk ingevoerd kan worden. ‘Vrachtwagens vormen toch een ander type voertuig en werken niet op dezelfde manier als personenauto’s’, verklaart Keshavarz. ‘Iedere truck is anders geladen en de grootte van het voertuig verhindert ze om grote ontwijkmanoeuvres te maken. Het is dus belangrijk om technologie specifiek voor trucks te ontwikkelen.’

Binnen vijf à tien jaar kan de technologie geïntroduceerd worden, verwacht Almqvist. ‘De belangrijkste componenten functioneren, maar we moeten nog veel testen uitvoeren om te garanderen dat de technologie vrij is van fouten. Als we de verschillende uitdagingen overkomen, is een toekomst zonder truckongevallen binnen handbereik.’ (Bron: Volvo Trucks)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief