Vrachtwagenchauffeur doet rijdend administratie op het stuur

325

Een vrachtwagenchauffeur heeft dinsdag een proces verbaal gekregen omdat hij tijdens het rijden zijn administratie deed en daarvoor zijn stuur als tafel gebruikte. Twintig vrachtwagenchauffeurs kregen een boete voor niet handsfree bellen.

De vrachtwagenchauffeur die zijn administratie deed kreeg een artikel Vijf van de Wegenverkeerswet opgelegd: ‘Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.’

PolitieautoIn samenwerking met de Belastingdienst en de RDW hield de politie dinsdagmorgen en -middag op de A2 ter hoogte van de parkeerplaats Velder bij Liempde een algemene verkeerscontrole, rijrichting Vught – Eindhoven. De aandacht ging vooral uit naar bestuurders die niet handsfree aan het bellen waren. In totaal werden 30 bestuurders, waaronder 20 vrachtwagenchauffeurs, betrapt op het vasthouden van de telefoon of daadwerkelijk bellen met de telefoon in de hand tijdens het rijden. In totaal zijn 104 voertuigen gecontroleerd.

De RDW lette vooral op de technische staat van de voertuigen. Bij drie voertuigen, waaronder twee vrachtauto’s, werd geconstateerd dat de banden te glad waren. Bij een voertuig bleek de verlichting niet in orde. Bij een ander voertuig waren de goederen in de open laadbak niet vastgezet.

Afleiding
Studies schatten dat afleiding een rol kan spelen bij het ontstaan van zo’n 5-25% van alle auto-ongevallen. De uiteenlopende cijfers hebben onder meer te maken met de gehanteerde definitie van afleiding en de gehanteerde methode om de risico’s te schatten.

Voor vrachtauto-ongevallen bestaat een veel hogere schatting dan voor personenauto’s: in één Amerikaanse observatiestudie werd geschat dat in ruim 70% van de vrachtauto-ongevallen afleiding een rol speelde bij het ontstaan ervan. Bij bijna 80% van de ongevallen en 65% van de bijna-ongevallen speelt enige vorm van onoplettendheid en afleiding in de drie seconden voorafgaand aan het (bijna-)ongeval een rol. Niet handsfree bellen is dan ook een handeling die voor veel verkeersellende kan zorgen. (Bron: Politie)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter