Vrachtwagen moet van Europa stiller en krijgt geluidsetiket

260

De meest krachtige zware vrachtwagens (meer dan 12 ton) mogen in de toekomst minder lawaai maken. Voor hen geldt straks geen limiet meer van 81 db, maar slechts 79 db. Woensdag stemde het Parlement in met nieuwe regels, waarover het ook informele overeenstemming heeft bereikt met EU-ministers.

Zodra de regels van kracht zijn, worden nieuwe geluidslimieten gefaseerd ingevoerd per 1 juli 2016, 2020 en 2024. De eerste fase gelden limieten alleen voor motorgeluid van nieuwe voertuigtypes. De tweede en derde fase zijn van toepassing op alle voertuigen die van de fabrieksband rollen. Daarnaast Europees Parlement stelt 26 miljard beschikbaar voor transportnetwerkworden tijdens deze fases nieuwe decibelwaarden geïntroduceerd. De regels worden twee jaar na het ingaan van de nieuwe fases toegepast (dus 2022 en 2026).

Geluidsetiketten
Op aandringen van het Parlement beveelt de wetgeving ook aan dat nieuwe voertuigen een etiket krijgen om de consument te informeren over hun geluidsniveau. Soortgelijke etiketten bestaan al voor brandstofefficiëntie, bandengeluid en CO2-uitstoot.

Slecht voor gezondheid
Langdurige blootstelling aan veel verkeerslawaai is slecht voor de gezondheid. Zo kan het leiden tot fysieke uitputting, orgaanfuncties verstoren en bijdragen aan hart- en vaatziekten en andere aandoeningen. Dit blijkt uit onderzoek van de European Environment Agency, wat ook aantoont dat verkeer de helft van de Europese bevolking blootstelt aan lawaainiveaus boven 55 decibel (db).

‘Wat mij betreft is de uiteindelijke tekst een optimaal compromis’, zei rapporteur Miroslav Ouzký. ‘De nieuwe normen dragen bij aan de bescherming van de volksgezondheid van onze Europese burgers. Tegelijk moeten de regels het concurrentievermogen van de Europese automobielindustrie niet aantasten. Ik ben blij dat het voorstel brede steun heeft van de verschillende politieke groepen in het Parlement.’

Stil gevaar
EP-leden zijn bang dat stille elektrische en hybride auto’s een gevaar zullen vormen voor voetgangers en fietsers. Fabrikanten moeten daarom per 1 juli 2019 een zogenaamd Acoustic Vehicle Alerting System installeren in nieuwe types hybride elektrische voertuigen. De Commissie heeft tot juli 2017 om de vereisten voor dit systeem – dat geluid toevoegt aan stille auto’s – uit te werken, aldus het Parlement. (Bron: Europees Parlement)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief