‘Voor een procent minder pakken ze een andere transporteur’

352

De opdrachtgevers in het transport eisen vaak kwaliteit van de transporteurs, maar velen willen daar niet voor betalen. Ze wisselen zelfs van een transporteur die jarenlang tot volle tevredenheid werk heeft verricht als een ander het een procent goedkoper wil doen.

In het onderzoek ‘De invloed van opdrachtgevers op het sociaal beleid van transporteurs’ van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) komt een aantal transporteurs aan het woord.

Procent minder

Logistiek dienstverlener Nijhof Wassink wil niet de grootste transporteur zijn, maar wel de beste. ‘We willen onze mensen ook netjes kunnen betalen en dat betekent dat je niet alle opdrachten krijgt. Er zijn toch opdrachtgevers die waarde hechten aan kwaliteit, en daar hebben we langdurige relaties mee. Maar je hebt ook bedrijven waar je jarenlang keurig werk voor hebt verricht en die je dan bij een tender voor een 1% lagere prijs aan de kant schuiven. Bij langdurige relaties speelt kwaliteit meestal een belangrijke rol; bij de korter durende relaties speelt prijs de 'Voor een procent minder pakken ze een andere transporteur'belangrijkste rol. Op lange afstanden in het internationaal transport kunnen de bedrijven die met Nederlandse chauffeurs werken nauwelijks meer concurreren. De transporteurs moeten zich dus meer richten op de kortere afstanden en op de gespecialiseerde, hoge kwaliteit transporten, waarvoor veel kennis is vereist om stoffen veilig te kunnen laden, vervoeren, en lossen.’

‘Ik stop er mee’

Transportbedrijf Keijzer reed veertig jaar lang voor AkzoNobel Industrial Chemicals gereden met monochloorazijnzuur. ‘Dat is een heel gevaarlijk product. De laatste jaren kregen we jaarlijks een nieuwe tender, en de prijs ging iedere keer omlaag. Jaar na jaar werd het krapper. Tot het op een gegeven moment te laag werd voor ons. Op het laatst zei ik: ‘als er één stoplicht op rood staat dan verdien ik niets meer, en dat gebeurt, dus ik stop ermee.’ En dat heb ik gedaan.”

AkzoNobel geeft in reactie aan dat de opdracht is gegaan naar Duitse en Nederlandse vervoerders die al langer voor de firma rijden en werken met Oost-Europese chauffeurs. ‘Als die chauffeurs voldoen aan de Nederlandse wetgeving, zij alle wettelijke en voor AkzoNobel noodzakelijke certificaten hebben, en aan onze veiligheidseisen voldoen, maken wij geen onderscheid tussen nationaliteiten.’

Pak complimenten

Transportbedrijf Limpens raakt de laatste drie jaar trajecten kwijt. ‘Niet hele klanten, maar wel trajecten’, vertelt der woordvoerder van het bedrijf aan de onderzoekers. ‘Je krijgt een pak complimenten van de klant, maar de volgende opmerking is dan wel dat de tarieven omlaag moeten. Op een gegeven moment is de bodem voor ons echter bereikt en kunnen we niet meer mee. We zijn heel lang heel strikt geweest: we wilden alleen werken met de beste materialen en de beste chauffeurs, maar we merken dat we naar een bepaalde hoek worden geduwd. We willen niet al onze klanten kwijtraken en willen ook blijven voortbestaan als bedrijf. Dat we misschien ooit gedwongen worden om ook met buitenlandse chauffeurs te gaan werken is een frustrerende gedachte. Helaas is het wel een mogelijk toekomstscenario.’ (Bron: SOMO)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief