TotaalTrans op social media

Volvo test zelfrijdende FMX truck in Noord-Zweedse mijn

KRISTINEBERG Volvo is in de Boliden mijn in het Noord-Zweedse Kristineberg testen begonnen met zelfrijdende trucks. Het doel is om te ondervinden hoe de technologie kan bijdragen aan veiliger en productiever transport in zware omstandigheden en op moeilijk bereikbare plaatsen. Eerder dit jaar introduceerde Volvo Trucks de zelfrijdende Volvo FMX. Het onderzoek- en ontwikkelingsproject waar deze truck deel van uit maakt, laat zien dat zelfrijdende trucks een significant aandeel hebben in het vergroten van de transportefficiency en -productiviteit. In het bijzonder in mijnen, havens en op andere moeilijk bereikbare of zeer gecontroleerde plaatsen met veel herhaalde transportbewegingen. Drie trucks Om te testen hoe de technologie functioneert in echte situaties rijdt de autonome Volvo FMX vanaf dit najaar in de Boliden mijn in het Noord-Zweedse Kristineberg. Gedurende het jaar wordt het aantal testvoertuigen verhoogd naar drie. ‘Door onze samenwerking met Boliden bereikt de ontwikkeling van autonome voertuigen een nieuwe veelbelovende fase’, zelfrijdendverklaart Claes Nilsson als president van Volvo Trucks. ‘Dit is de eerste keer dat zelfrijdende trucks worden getest in reguliere inzet onder de grond. De resultaten zullen zeker waardevolle input opleveren in onze missie om technische vooruitgang te vertalen naar praktische klantvoordelen.’ In-serie geproduceerd De voertuigen in de mijn zijn in-serie geproduceerde Volvo FMX-trucks uitgerust met nieuwe functionaliteiten. Zo bevatten zij een systeem met sensoren. Deze registeren eerst de geometrie van de mijn en leggen vast welke route de truck rijdt. Vervolgens wordt deze opgeslagen informatie gebruikt om de juiste stuurbewegingen, versnellingen en snelheid te regelen. Op iedere volgende rit scannen de sensoren continu de omgeving rondom de truck en optimaliseren zowel de route als de uitvoering. Betere productiviteit De technologie in de zelfrijdende trucks maakt het mogelijk om de logistiek in de mijn te optimaliseren. De trucks kunnen non-stop rijden en dankzij de exacte routeplanning en constante snelheid is er geen sprake van opstoppingen en kunnen laad- en lostijden worden ingekort. Na gecontroleerde explosies in de mijn moeten chauffeurs normaliter wachten totdat de mijngang is geventileerd. Met zelfrijdende trucks zijn er geen beperkingen. Dit betekent dat een truck efficiënter kan worden ingezet en meer transportopdrachten kan uitvoeren per shift. Bovendien komt een vloeiendere transportbeweging het brandstofverbruik en de slijtage ten goede. Topprioriteit Een autonoom rijdende truck moet tenminste net zo veilig zijn als een door chauffeurs gereden voertuig. Zodra er een obstakel verschijnt bij de truck stopt het voertuig automatisch en wordt het management centrum gewaarschuwd. Van de zes sensoren in het systeem zijn er altijd twee die telkens hetzelfde gebied rondom de truck monitoren. Indien er zich een defect voordoet met de truck kan dit op afstand worden opgelost door het management centrum. De testen met zelfrijdende voertuigen maken onderdeel uit van een groot ontwikkelings- en onderzoeksproject waarin Volvo onderzoekt hoe voertuigen autonomer kunnen worden. Verschillende systemen die zich nu al in de huidige Volvo-trucks bevinden, zoals Adaptive Cruise Control (ACC), hebben datzelfde doel voor ogen. Dankzij de snelle technologische vooruitgang, komen er versneld oplossingen op de markt om de chauffeur nog beter bij te staan. Zelfrijdende trucks kunnen geleidelijk een belangrijk onderdeel gaan uitmaken in de mijnbouw, maar voor het transport op openbare wegen blijft volgens Volvo’s verwachting voorlopig de chauffeur de belangrijkste rol spelen.