Volvo noviteiten voor de bouw

volvobouw3BEESD – Volvo Trucks komt met vijf nieuwe voorzieningen op trucks speciaal voor de bouw. Zo is Volvo Dynamic Steering nu ook beschikbaar voor dubbele voorassen en kunnen 5-assige trucks af fabriek worden geleverd. Daarnaast kunnen er voorassen worden geboden met een nog hogere belasting, is er op een 6×6 een nieuwe mogelijkheid van een luchtgeveerd tandemstel en is Electronic Brake System nu ook beschikbaar voor trommelremmen.

‘Volvo-trucks hebben een solide reputatie als het gaat om kwaliteit en aandrijflijnen. Door nieuwe, innovatieve voorzieningen hebben onze klanten toegang tot een bredere reeks opties en unieke manieren om de productiviteit te verbeteren’, aldus Ricard Fritz, Vice President, Volvo Trucks Brand.
Behalve een heavy duty-bumper voor de Volvo FH en de unieke Automatic Traction Control-functie voor de Volvo FMX, zijn er nu nog vijf nieuwe voorzieningen beschikbaar.

Dynamic Steering dubbele voorassen

Volvo Dynamic Steering is nu ook verkrijgbaar op trucks met dubbele voorassen, een configuratie die veel wordt toegepast in het bouwsegment. Omdat dit soort trucks vaak een zware opbouw hebben en zeer zware lasten vervoeren, zijn de voordelen meteen merkbaar voor de chauffeur. De stuurkracht bij lagere snelheden is veel geringer en bovendien gaat het stuur automatisch terug naar de middenpositie. Het manoeuvreren in krappe ruimtes gaat hierdoor moeiteloos en dit scheelt de chauffeur veel tijd en energie.
Volvo Dynamic Steering werd in 2013 geïntroduceerd met behulp van onder andere de YouTube-hits ‘The Hamster Stunt’ en ‘The Epic Split’. De voorziening bestaat uit een elektromotor die de trillingen en bewegingen van het stuur compenseert waardoor een minimum aan kracht nodig is om de truck te besturen.

volvoMeer belasting voorassen

Voor Volvo-trucks met dubbele voorassen is de maximale technische capaciteit toegenomen van 18 tot 20 ton. Klanten profiteren van de verbeterde productiviteit en de extra flexibiliteit. De extra capaciteit vertaalt zich rechtstreeks in extra inkomsten, wat zeer waardevol is bij het transporteren van zware materialen voor bouwwerkzaamheden. De maximumbelasting bij het laden wordt minder snel bereikt en de chauffeur kan erop vertrouwen dat wordt voldaan aan de gewichtslimieten. De hogere laadcapaciteit voor de voorassen maakt het ook mogelijk om meer verschillende kraanconfiguraties toe te passen en andere toepassingen met veel gewicht op de voorassen.

10×4 en 10×6

Om in Nederland te voldoen aan de vraag naar zwaardere trucks in de bouw komt Volvo Trucks nu met 5-assige combinaties af fabriek. De trucks hebben een gestuurde naloopas en kunnen worden voorzien van twee typen luchtvering: een standaard GR-luchtvering en een luchtvering voor offroad toepassingen. Dit laatste type G2-luchtvering heeft een hoge bodemvrijheid van 300 mm. Bovendien is de luchtbalg verder naar voren geplaatst wat dit type zeer geschikt maakt voor plaatsing voor een asfaltmachine.
De twee voorassen van de 5-assige combinaties kunnen maximaal 20 ton aan en de drie achterassen maximaal 36 ton, met een hogere capaciteit en meer flexibiliteit voor de klanten als resultaat. Deze oplossing is ook geschikt voor betonmixers en trucks met grote kranen die een uniforme aslastverdeling vereisen.

Luchtgeveerd tamdemstel

De nieuwe combinatiemogelijkheid van een luchtgeveerd tandemstel met een aangedreven vooras biedt een optimaal rijcomfort, zelfs voor trucks met aandrijving op alle wielen. Hoewel bladvering gewoonlijk is bedoeld voor de zwaarste gewichten, biedt luchtvering flexibiliteit en de mogelijkheid van aanpassing aan het gewicht van de lading. Dit levert een soepeler rijgedrag op en minder slijtage aan de truck, de chauffeur en het wegoppervlak. Dankzij de verminderde trillingen, met name wanneer de truck niet beladen is, kan de chauffeur ook op hobbelige bouwterreinen een hogere gemiddelde snelheid aanhouden en dus meer leveringen uitvoeren tijdens elke dienst. Naast het verbeterde comfort zorgt de luchtvering van Volvo Trucks ook voor een bodemvrijheid van ten minste 300 mm en een effectieve bescherming van alle kwetsbare onderdelen.

EBS voor trommelremmen

Nu kunnen klanten die trommelremmen verkiezen vanwege hun werk in stoffige en natte omstandigheden, ook profiteren van de voordelen van Volvo’s Electronic Brake System (EBS). De elektronica van dit systeem geeft toegang tot een reeks intelligente functies zoals Hill Start Aid voor een betere beheersing op steile hellingen. De veiligheid is ook verbeterd dankzij de integratie van motorrem en retarderfunctie, wat bekend staat als Brake Blending. Naast de verbeterde remfunctie biedt EBS in combinatie met de trommelremmen ook de mogelijkheid van Volvo Dynamic Steering (niet met aandrijving op de voorwielen). Bovendien verloopt het schakelen efficiënter doordat de informatie voor I-Shift deels afkomstig is van het EBS-systeem.
‘We willen het toonaangevende merk zijn in het bouwsegment net zoals we dat zijn voor internationale transporten. Deze nieuwe voorzieningen in combinatie met een geheel vernieuwde productreeks vormen duidelijk een nieuwe norm voor wat een bouwtruck aan kan’, besluit Ricard Fritz.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief

Laat een reactie achter

Anti-Spam quiz: