Volvo met 540 pk voor Boer stuurt ‘als de bliksem’

499

MEERKERK – Boer uit Meerkerk heeft onlangs de eerste Volvo FM 5-assige zwaartransport trekker met 540 pk en een GCW van 150 ton in gebruik genomen. De trekker is rondom luchtgeveerd en voorzien van een 9-tons luchtgeveerde en hefbare as waardoor de combinatie bijzonder wendbaar is. De truck wordt ingezet voor het vervoer van onder andere heimachines. Hiervoor is gekozen voor een extra lage cabinehoogte.

Volvo met 540 pk voor Boer stuurt ‘als de bliksem’Voor het vervoer van heimachines is ook een speciale Nooteboom Pendel-X Eurodieplader 2+5, type EURO-136-25(ICP), aangeschaft. Het GCW van deze combinatie inclusief Volvo FM bedraagt 150 ton en biedt een nuttig laadvermogen van 99,9 ton. De dieplader is voorzien van een demontabele lage ligger laadvloer, die Boer kan wisselen met een kort koppelstuk. Hiermee kan de combinatie ook worden ingezet als 7-aslijnen Pendel-X semi-dieplader voor het vervoer van zware geconcentreerde ladingen. Aangezien de heimachines over de cabine heen steken, is gekozen voor een Volvo FM met verlaagde cabinehoogte.

Wendbaar

De Volvo FM 10×4 is door Terberg Techniek voorzien van een tweede gestuurde, luchtgeveerde en hefbare as met een capaciteit van 9 ton. Door toevoeging van deze gestuurde voorloopas en de 10-tons gestuurde naloopas is de truck bijzonder wendbaar. Arjan Burger, mede-eigenaar Boer legt uit: ‘Naast de mogelijkheid voor een lage cabinehoogte met een hoog vermogen van 540 pk waarin Volvo Trucks uniek is, was de wendbaarheid van de truck voor ons de belangrijkste reden voor deze Volvo FM te kiezen. Wij rijden vaak op bouwplaatsen waar erg weinig ruimte is. Chauffeurs moeten hun uiterste best doen om de combinatie zonder schades op de juiste plaats te krijgen. Dat het voertuig eenvoudig te manoeuvreren is, is dus uitermate belangrijk.’

‘Stuurt als de bliksem’

Om het rijcomfort op onverharde wegen nog verder te verbeteren, heeft Boer ervoor gekozen om Volvo Dynamic Steering toe te voegen. Dit stuur-stabiliteitssysteem maakt het mogelijk de truck met minimale inspanning te besturen en het risico op overbelasting van de chauffeur te verminderen. ‘De Volvo FM is niet alleen door de gestuurde naloopas heel wendbaar, maar stuurt door Dynamic Steering ook echt als de spreekwoordelijke bliksem. Dit is heel prettig op de krappe terreinen waar onze chauffeurs moeten rijden. En het voorkomt hopelijk overbelasting’, verklaart Arjan Burger.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief