Volvo FM 10×2 voor Dorrestein

170

DEN DOLDER – Overslag- en recyclingbedrijf Dorrestein uit Den Dolder heeft onlangs een Volvo FM 500 10×2 in gebruik genomen. Volvo Trucks-dealer Van Dijk Utrecht leverde de truck.

dorreDirecteur Leo van Dorrestein is volop bezig met het ontwikkelen van concepten waardoor hij zijn wagenpark multifunctioneel kan inzetten. De nieuwe Volvo FM 500 10×2 is daarvan een voorbeeld. ‘Door de opbouw en de kraan is deze truck eigenlijk drie trucks in één. Wij wilden een multifunctioneel concept en kwamen uit op deze configuratie. De truck is geschikt voor het vervoer van open containers, heeft een kipinstallatie en dient tevens voor het vervoer van zeecontainers en bouwunits. We hebben de truck in nauwe samenspraak met HSM Hydrauliek Service en Volvo Trucks-dealer Van Dijk Utrecht ontwikkeld. Zo is de truck uitgerust met een HIAB 1055 120 ton/meter autolaadkraan.’

Breed eisenpakket

De wensen van Leo van Dorrestein waren zeer breed, waarbij aan alles een invulling is gegeven. Zo heeft Rhino Engineering met HSM een kippende open laadbak ontworpen, die voorzien is van twee lieren en een kiepcilinder voor het kippen tot een hoek van ca. 55 graden. De lieren maken het bovendien mogelijk om open top containers op de laadbak te lieren. Indien nodig kan de laadbak 1,5 meter extra uitschuiven, bijvoorbeeld wanneer bouwunits of zeecontainers vervoerd worden. Alle functies van de laadbak zijn te bedienen met een afstandsbediening. De kraan heeft een totale reikwijdte van 19,4 meter, waarbij het nog mogelijk is om 3.450 kg te heffen. Tevens is de kraan uitgerust met een 175X-5 Jib. Deze combinatie zorgt ervoor dat de kraan op lastig bereikbare plekken kan komen zoals daken van hoge gebouwen. Door de aan de voorkant gemonteerde steunpoot is het ook mogelijk om voorover te draaien met de maximum capaciteit. Vandaar ook dat de Volvo FM is uitgerust met een slaapcabine in plaats van de hogere Globetrotter-variant.

Als enige

De keuze voor een Volvo FM komt voort uit het feit dat Volvo als enige een chassis kan leveren dat voldoet aan de specificaties die Leo van Dorrestein wilde. Af fabriek werd de truck geleverd in een 8×2 configuratie. Terberg Techniek uit IJsselstein heeft de truck gemodificeerd met een extra 9-tons voorloopas, die stuurbaar en hefbaar is. ‘In totaal zijn vier assen stuurbaar. Het maakt het mogelijk dat we ook in binnensteden makkelijk kunnen manoeuvreren. De 10×2 configuratie is gekozen vanuit het oogpunt efficiency, zowel op het gebied van brandstof, als wel minder slijtage aan bewegende delen.’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief