Volgende stap in aanleg van Seine-Scheldeverbinding

359

BRUSSEL – Vlaanderen heeft samen met Frankrijk en Wallonië een Europees subsidiedossier ingediend om concreet vorm te geven aan de Seine-Scheldeverbinding. Deze verbinding moet ertoe leiden dat grote binnenschepen van Parijs tot in het Scheldebekken kunnen varen.  

‘De binnenvaart haalt een massa vrachtwagens van de weg’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘Volgens verschillende voorspellingen staat het goederentransport een nieuwe groeispurt te wachten. Al die extra vracht kan niet over onze verzadigde wegen. Daarom investeren we nu in een positief alternatief. Het project kan in totaal goed zijn voor vijf miljard euro nieuwe investeringen. Dit gaat geld kosten, maar ook veel geld opbrengen. De Seine-Scheldeverbinding wordt de achterdeur van twee Vlaamse havens en een hele resem Vlaamse bedrijven.’

Volgende stap in aanleg Seine-ScheldeverbindingVolwaardige vaarweg

Rond de Seine en de Schelde bloeien heel wat economische activiteiten. Toch bestaat er nog altijd geen volwaardige vaarweg tussen de twee regio’s. Vlaanderen wil de slimme draaischijf van Europa zijn en maakt nu samen met Frankrijk en Wallonië werk van de Seine-Scheldeverbinding, die container- en duwvaart tussen Vlaanderen en de regio rond Parijs mogelijk maakt. Als de Seine-Scheldeverbinding voltooid is, zullen grote binnenschepen in enkele dagen van bijvoorbeeld Antwerpen tot in Parijs of Le Havre kunnen varen.

Ambitieus

Vlaanderen, Frankrijk en Wallonië hebben gezamenlijk een ambitieus Europees subsidiedossier ingediend. Met de subsidies kan de Seine-Scheldeverbinding concreet vorm krijgen. Vaarwegen zullen verbreed worden en er komen nieuwe bruggen, sluizen en stuwen. Ook in Frankrijk en Wallonië worden werken uitgevoerd. Toekomstige ingrepen, die ook de doortocht rond Brugge en het kanaal Bossuit-Kortrijk inschakelen, worden met studiewerk voorbereid.

Nieuwe banen

De havens van Zeebrugge en Gent én heel wat Vlaamse bedrijven krijgen met de Seine-Scheldeverbinding een veel betere ontsluiting, tal van nieuwe kansen en een veel grotere afzetmarkt. Rond de Leie, maar ook rond de Dender en de kanalen Roeselare-Leie en Bossuit-Kortrijk worden nieuwe bedrijventerreinen mogelijk. ‘Experts voorspellen direct en indirect 10.000den nieuwe banen. Omdat we een cruciale missing link gaan invullen, wordt de concurrentiepositie van heel wat van onze bedrijven gevoelig verbeterd. Vlaanderen investeert vandaag om morgen economisch te kunnen groeien.’

Verder timmeren aan de Seine-Scheldeverbinding past binnen de inspanningen om Vlaanderen beter te ontsluiten, zonder de autowegen meer te belasten. De Vlaamse Regering investeert ook in een nieuwe sluis in Terneuzen. ‘Terneuzen is de voordeur van de Haven van Gent, maar de Seine-Scheldeverbinding is de achterdeur’, zegt Weyts. ‘We creëren een nieuwe toegangspoort tot de havens van Gent én Zeebrugge, en tegelijkertijd een pak nieuwe perspectieven voor de hele Vlaamse economie.’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief