Vlaanderen zamelt vethoudend en olie-afval binnenvaart in

524

Het Havenbedrijf Gent, nv De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal NV zijn dinsdag begonnen met het inzamelen van olie- en vethoudend afval afkomstig van de beroepsvaart. ‘Zo wordt de binnenvaart duurzamer gemaakt en wordt voldaan aan de Vlaamse regelgeving voor de inzameling van afvalstoffen voor de binnenvaart.’

Het Scheepsafvalstoffenverdrag voor de binnenvaart verplicht de waterwegbeheerders en de havenbesturen om de inzameling van scheepsafval binnen hun werkingsgebied te organiseren. Daarom werd gezamenlijk een dienstverlener gezocht met de nodige expertise Vlaanderen zamelt vethoudend en olie-afval binnenvaart inen know-how op het vlak van inzameling van olie- en vethoudend afval afkomstig van de beroepsvaart. Martens Cleaning is dinsdag met deze inzameling begonnen.

In ruil voor de betaling van een verwijderingsbijdrage van 7,50 euro per 1.000 liter bij het bunkeren van brandstof, kan de schipper zijn olie- en vethoudend afval kosteloos afgeven.

Online aan te vragen


Schippers kunnen er terecht met afgewerkte olie, schroefasvetten, bilgewater (mengsel van olie en water dat ontstaat in de machinekamer), gebruikte olie- en mazoutfilters, poetslappen of andere absorbentia, lege olievaten en oliebidons. Een afgifte kan op afspraak. Deze kan worden aangevraagd met een webformulier. Ook de frequentie en concrete timing van de ophalingen is hier online beschikbaar.

De inzameling vindt plaats in de volgende regio’s en op de volgende vaarassen: de haven van Gent, de Ringvaart rond Gent, het Kanaal Gent-Oostende, de Boven-Schelde, de Leie, het Zeekanaal Brussel/Schelde, het Albertkanaal en de Kempense kanalen.

Milieuvriendelijk

De waterwegbeheerders en het Havenbedrijf van Gent dragen duurzaamheid hoog in het vaandel. De binnenvaart is en blijft nog steeds de meest ecologische vervoersmodus. Milieuverantwoorde inzameling van afvalstoffen is hier ook een essentieel onderdeel van. (Bron: Haven Gent)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief