Vlaanderen maakt 120 miljoen vrij voor nieuwe sluis Terneuzen

614

GENT – De Vlaamse regering maakt al 120 miljoen vrij voor de nieuwe zeesluis in Terneuzen. Het geld is onder meer bedoeld voor de aankoop van gronden. Vlaanderen gaf minister Ben Weyts van Mobiliteit en Openbare Werken verder toestemming een verdrag te sluiten met Nederland over de gezamenlijke investering in de nieuwe sluis.

Scheepvaart belemmerd vanwege spuiende sluizenMet de investering in een nieuwe sluis en later ook in de aanpassing van het achterliggende kanaal Gent-Terneuzen, wil Weyts de Gentse haven bereikbaar maken voor grotere en diepere schepen. Dankzij de nieuwe sluis kunnen aschepen tot 120.000 ton doorvaren naar Gent. In vergelijking met de huidige Westsluis wordt de nieuwe sluis 2,5 meter dieper, 15 meter breder, 137 meter langer én een stuk sneller.

Seine-Schelde

Het totale project is goed voor een investering van maar liefst 1,1 miljard. ‘Het blijft ook niet bij investeringen in de sluis’, aldus Weyts. ‘Nadien volgt nog de aanpassing van het achterliggende kanaal Gent-Terneuzen. En voor de verdere toekomst werken we ook samen met Frankrijk aan investeringen in de Seine-Schelde-verbinding zodat we via de sluis van Terneuzen uiteindelijk de Schelde verbinden met Parijs. Een uitstekend alternatief voor vrachtvervoer over onze overvolle wegen.’

Weyts heeft via de Europese Commissie, de broodnodige Europese middelen aangevraagd om de sluis te realiseren. ‘Dit project is een van de economische investeringen in mobiliteitsinfrastructuur waar de nieuwe commissievoorzitter Juncker om roept. Én het is een toonbeeld van Europese samenwerking. We rekenen dan ook voluit op de essentiële subsidiëring van 40% van de totale kosten.’

Cruciaal

De nieuwe grote sluis in Terneuzen zorgt ervoor dat grotere zeeschepen Gent kunnen bereiken. Mathias De Clercq, voorzitter Havenbedrijf Gent: ‘Dit kan de slagkracht van de bedrijven vergroten want grotere schepen met meer goederen aan boord betekenen immers een kostendaling voor de bedrijven.’

De nieuwe grote zeesluis is dan ook cruciaal om de haven te doen groeien, verder te ontwikkelen, haar internationale positie te versterken en nieuwe tewerkstelling te creëren. ‘Gent ligt bovendien als multimodale haven op het kruispunt van de Europese binnenwateren, snelwegen en spoorwegen’, aldus CEO van het Havenbedrijf Gent Daan Schalck. (Bron: Haven Gent)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief