Voka: ‘Logistieke sector in Antwerpen staat onder druk’

640

De logistieke sector in Antwerpen staat onder druk. Die waarschuwing geeft het Vlaams netwerk van ondernemingen Voka nu Wim Bosman Belgium zijn logistieke hub in Wommelgem sluit wegens de files in en rond Antwerpen. Naast de mobiliteit kaart Voka ook de wet-Major aan. Die wet, die bepaalt dat enkel erkende havenarbeiders mogen werken in het havengebied, moet volgens Voka dringend gemoderniseerd worden om de logistieke activiteiten in het havengebied te vrijwaren.

‘Het zijn vooral de Antwerpse files die het bedrijf genekt hebben’, zegt Voka-bestuurder Jo Libeer. ‘Antwerpse automobilisten brachten vorig jaar 77 uur in de file door. Dat is meer dan in Londen (72 uur) of Parijs (63 uur). Haven Antwerpen groeit, maar minder containers en schepenVoor de economie is dat dodelijk, want de logistieke sector vertegenwoordigt 9 procent van het bruto binnenlands product (bbp) en 8 procent van de totale tewerkstelling. De files kosten de samenleving dus ontzettend veel.’

Beter vlotten
Wil Vlaanderen volgens Libeer haar positie als logistieke topregio in Europa behouden, dan moet het vervoer over land, water en spoor beter en vlotter kunnen. ‘Een goede ontsluiting van de vier Vlaamse zeehavens en van de nationale luchthaven is absoluut noodzakelijk. Om toegevoegde waarde activiteiten en werkgelegenheid in de zeehavens en in het Vlaamse achterland te kunnen behouden, moeten we ladingsstromen en bijhorende logistieke activiteiten verankeren.’

‘De logistieke keten is maar zo sterk als zwakste schakel en elke schakel is belangrijk. Logistieke investeerders kunnen we enkel aantrekken en behouden – met de tewerkstellingskansen van dien – als alle vestigings- en randvoorwaarden kloppen. Naast het belang van infrastructuur, is ook de  beschikbaarheid van betaalbare en flexibele arbeidskrachten cruciaal.’

Niets bewegen
De federale regering zou werk maken van de hervorming van de wet-Major, maar Voka ziet nog niets bewegen. ‘Die wet, die zegt dat alle havenarbeid in het havengebied moet worden uitgevoerd met erkende havenarbeiders, is onduidelijk en creëert rechtsonzekerheid. Het huidige poolsysteem van havenarbeid is niet flexibel, terwijl logistieke taken net veel  flexibiliteit vragen. En precies daarom is logistiek geen havenarbeid.’

Voor het laden en lossen ziet Voka geen probleem, maar voor de logistieke activiteiten is er een ander wettelijke aanpak nodig. ‘Het probleem ontstaat wanneer het systeem van de havenarbeid niet functiegebonden wordt toegepast. In België kreeg het toepassingsveld een geografische invulling. Tal van vormen van goederenbehandeling vallen onder havenarbeid wanneer ze uitgeoefend worden binnen een bij wet vastgelegd havengebied, los van de vraag of ze al dan niet met het laden of lossen van schepen te maken hebben. Tal van bedrijven met  activiteiten die eigenlijk in een haven thuishoren, kiezen precies om die reden voor een locatie buiten de zones waar havenarbeid verplicht is. Magazijnarbeid is hiervan wellicht het beste voorbeeld.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter