Vlaamse bedrijven willen alleen kilometerheffing in hele Benelux

559

De Vlaamse Kamer van koophandels verenigd in Voka willen dat een kilometerheffing alleen wordt ingevoerd op het niveau van de Benelux. Voka hekelt het versnipperd mobiliteitsbeleid in België.

‘Het Brussels Gewest overweegt immers een tolheffing in te voeren voor auto’s’, zegt Jo Libeer van Voka. ‘Maar we zijn in de Benelux tot elkaar veroordeeld, op een positieve manier. We doen zaken met elkaar en de havens zijn met elkaar verbonden.’

‘Deel van oplossing’
Voka steunt wel een proefproject met rekeningrijden dat start op 17 februari. Bijna 1200 auto’s zullen in de Brusselse GEN-zone met een speciale gps het Vlaamse bedrijven willen alleen kilometerheffing in hele Beneluxaantal gereden kilometers registreren. Vanaf dan wordt voor elke gereden kilometer een bedrag afgetrokken van een budget. Een virtueel budget, maar op het einde krijgen de automobilisten het overschot wel echt uitbetaald.

Voka wil wel dat dit gaat gelden voor alle weggebruikers, niet enkel voor vrachtwagens. ‘Maar we denken dat het systeem pas kan slagen als er betere alternatieven zijn als aanvulling bij  de wagen. De regio rond Brussel heeft dus meer treinen, trammen, bussen en metro’s nodig. We vragen verder het rekeningrijden te compenseren met een verlaging op het bezit van auto’s en vrachtwagens.’

Vrachtwagens
Het Planbureau bestudeerde de effecten van de invoering van een kilometerheffing in twee scenario’s. Het ene scenario simuleerde de kilometerheffing uitsluitend voor vrachtwagens, het andere voor alle weggebruikers. ‘Daaruit blijkt dat een kilometerheffing voor vrachtwagens niet voor een vermindering van de verkeersverstopping of voor een daling van de impact van het wegverkeer op het milieu zorgt. Het totaal wegverkeer zou dalen met 0,3 procent tijdens de daluren en 2,9 procent tijdens de spitsuren. Dat  is onvoldoende om de verkeersproblematiek aan te pakken. Om het fileprobleem effectief op te lossen, is er een kilometerheffing voor alle weggebruikers nodig. De snelheid op de weg stijgt dan met 24 procent tijdens de spitsperiode en met 3 procent tijdens de dalperiode.’ (Bron: Voka)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter