Vervoer op Vlaamse kanalen daalt voor tweede jaar op rij

427

Het vervoer van goederen op het Albertkanaal en de Kempense kanalen is in 2013 gedaald met 3,5% tot 36 miljoen ton. Na het topjaar 2011 is dit het tweede jaar op rij dat het vervoer op de kanalen daalt. In 2011 werden meer dan 40 miljoen ton goederen vervoerd.

‘Vooral de afbouw van de staalindustrie in de regio Luik speelt ons parten in de doorvaartcijfers’, meldt Erik Portugaels, gedelegeerd bestuurder van nv De Scheepvaart. Vervoer op Vlaamse kanalen daalt voor tweede jaar op rij‘Vanwege het stilleggen van de hoogovens verliezen we jaarlijks een volume aan kolen en ertsen van ongeveer 3 miljoen ton. De grootste klap kregen we al in 2012 maar ook in 2013 was er nog een flinke daling in het transitverkeer van kolen en ertsen.’

Minder containers
Een stijging in het vervoer lieten de landbouwproducten (118,33%), voedingswaren (102,7 %) en nijverheidsproducten (109,56 %) zien. Bijna gelijk scoorden de petroleumproducten (98,01 %), metaalproducten (98,34%) en de meststoffen ((98,61 %). Het vervoer van vaste brandstoffen (81,07 %), ertsen (80,20 %), en bouwmaterialen (95,43 %) daalde.

In 2013 werden er op het kanalennet 400.000 teu aan containers behandeld, een daling met 3%.  Nv De Scheepvaart gaat nog steeds uit van een vervoer van 75 miljoen ton goederen en 1 miljoen containers in 2025.

Het aandeel van ladingen en lossingen langs het Albertkanaal is aanzienlijk groter dan de doorvoer richting Wallonië. De terugval bij de ladingen bedroeg ca. 4 % terwijl de lossingen met 17,7 miljoen ton nagenoeg op het peil van 2012 zat.

België wil dat Nederland ook kilometerheffing invoertToekomstperspectieven
Vlaams minister Hilde Crevits voert samen met de Vlaamse Regering al geruime tijd een stimulerend beleid voor de bevordering van de binnenvaart. ‘De investeringen in watergebonden industrieterreinen van de voorbije jaren hebben op z’n minst een deel van het trafiekverlies kunnen goed maken en bieden economisch rendabele perspectieven voor investeerders’, stelt Erik Portugaels.

Recent werd nog een belangrijke overeenkomst afgesloten met Nike voor een zeer aanzienlijke uitbreiding van het distributiecentrum op het grondgebied van Ham. Deze uitbreiding levert niet alleen 500 nieuwe arbeidsplaatsen op, maar ook minstens 15.000 containers (TEU) op jaarbasis.

Ook de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal, een project dat tegen 2020 moet rond zijn, zal de containertrafiek een verdere boost geven. (Bron: nv De Scheepvaart)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter