Versoberen taboe voor BLN-KSV

829

ROTTERDAM – BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft er tijdens een ronde tafel in de Tweede Kamer op aangedrongen de discussie over versobering op de bedieningstijden te stoppen en de binnenvaart ruimte te geven voor een flinke groei van het vervoer over water. ‘De vaarwegen hebben nog voldoende verborgen capaciteit en kennen geen files.’

Koninklijke Schuttevaer wil snel vergaand samenwerken in BLNSteeds meer bedrijven kiezen voor vervoer over water. Daar hoort volgens BLN-KSV een ruimhartig bedieningsniveau bij gericht op groei en niet op het beknibbelen op de millimeter. ‘Wij hebben om een onvoorwaardelijke toezegging van RWS gevraagd om zich op het punt van de bediening maximaal in te spannen om een vervoersgroei over water te bevorderen. Het woord versoberen willen we niet meer horen’, aldus BLN-KSV woordvoerder Kees de Vries tijdens de ronde tafel.

Ongenoegen

Inmiddels werkt Rijkswaterstaat vanaf 1 januari met nieuwe bedienroosters voor sluizen in Nederland, waarbij bezuinigingen zijn doorgevoerd. In de meeste gevallen lijkt in overleg met de branche tot een goede oplossing gekomen die de kwaliteit van de betrouwbaarheid van de binnenvaart niet aantast. Zo’n oplossing is er nog niet voor de Twentekanalen en Kop  van Overijssel. BLN-KSV heeft hierover z’n ongenoegen richting de Tweede Kamer geuit en roept de Kamer op om met de minister tot een oplossing te komen.

Expertise

BLN-KSV heeft richting de Tweede Kamer ook zorgen uitgesproken over het wegvloeien van expertise bij Rijkswaterstaat. ‘De RWS-organisatie vertoont blinde vlekken als het gaat om nautische expertise. Gevraagd is om inzicht te krijgen in de omvang van het RWS-apparaat dat nodig is om de de expertise op peil te houden.’

Verder zijn in het ronde tafel overleg aan de orde gesteld: de investeringen in beheer en onderhoud van vaarwegen, de overdracht van vaarwegen aan waterschappen, de vaarsnelheden in de binnenvaart en de huisvuilproblematiek. (Bron: BLN)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief