‘Versneld reflectoren plaatsen op vrachtwagens niet nodig’

899
'Versneld reflectoren plaatsen op vrachtwagens niet nodig'

ZOETERMEER – Het versneld plaatsen van reflectorstrips op vrachtwagens, zogenoemde contourmarkering, is volgens EVO niet nodig. Dat heeft de verladersorganisatie laten weten naar aanleiding van een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Bestaande Europese regelingen voorzien er al in dat het wagenpark in Nederland van een dergelijke markering wordt voorzien.

'Versneld reflectoren plaatsen op vrachtwagens niet nodig'Het SWOV-onderzoek impliceert op basis van aannames en schattingen dat er, door het verplicht aanbrengen van contourmarkering op het oudere wagenpark (retrofit), verkeersdoden voorkomen kunnen worden. De aannames kloppen volgens EVO echter niet. ‘Er is bijvoorbeeld niet gerekend met ondernemers die hun wagenpark op eigen initiatief hebben voorzien van contourmarkering. Daarbij komt dat het SWOV bij EVO noch TLN navraag over de houdbaarheid van de aannames en schattingen heeft gedaan’, aldus de organisatie.

Staand beleid

EVO wijst erop dat nieuwe voertuigen sinds 2008 al voorzien worden van de wettelijk geëiste contourmarkering. Oudere voertuigen die nieuwe kentekens moeten krijgen hebben diezelfde verplichting ook al. Contourmarkeringloos rijden is al een uitstervend fenomeen, aldus EVO.

Sinds juli 2008 moeten vrachtauto’s met een maximummassa vanaf 7,5 ton en aanhangwagens (waaronder opleggers) vanaf 3,5 ton van retroreflecterende contourmarkering zijn voorzien om bij een typekeuring te worden goedgekeurd. Vanaf juli 2011 geldt dit niet alleen voor nieuwe typen maar ook voor voertuigen van een ouder type die voor het eerst een kenteken krijgen. Er is dus al een proces in werking getreden die alle voertuigen op termijn dwingt contourmarkering te hebben.

Kosten

De kosten voor het aanbrengen van contourmarkering op oudere voertuigen in Nederland die nu nog zonder dergelijke markering rondrijden, worden geraamd op ca € 31 miljoen. EVO vindt dit een heel groot bedrag, gezien het feit dat het hele vrachtwagenpark al sinds 2008 sowieso al in fases wordt voorzien van contourmarkeringen. Daarover zijn op Europees niveau afspraken gemaakt, ook met als doel ondernemers niet extra hard op kosten te jagen in economisch moeilijke tijden. (Bron: EVO)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief