Vernieuwde Scheepsbouwloods RDM brengt offshore terug

837

Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf Rotterdam heeft donderdagmiddag de Scheepsbouwloods op RDM in Rotterdam Heijplaat officieel heropend. Paul deed dat samen met hoofdhuurder Franklin Offshore Europe.

Franklin Offshore, een multinational uit Singapore,  levert producten en diensten voor het afmeren, hijsen en vervoeren in de offshore markt. Het maakt in de Scheepvaartloods ’s werelds sterkste kabels. Franklin betrekt ruim 11.000 m2 in de scheepsbouwloods en ruim 4.000m2 buitenruimte op RDM West aan de Heysehaven.

Vernieuwde RDM Scheepsbouwloods brengt offshore terug naar de HeysehavenMaritieme industrie

Het terugbrengen van de offshore in de Heysehaven (havennummer 2610) past in het beleid van het Havenbedrijf om de maritieme industrie te bevorderen in de Rotterdamse haven. ‘De haven van Rotterdam heeft een directe ligging aan de Noordzee en de ruimte om de allergrootste en allerzwaarste vaartuigen en drijvende objecten naar Rotterdam te laten komen. Bovendien beschikt het over een cluster van tientallen bedrijven en toeleveranciers die gespecialiseerd zijn in de offshore. Ook Ampelmann – de buurman van Franklin Offshore op RDM –  is een offshore bedrijf dat gespecialiseerd is in een actief compenserend platform dat de oversteek van een bewegend schip naar een offshore constructie vergemakkelijkt. Dit bedrijf opende op 27 september de deuren van zijn nieuwe bedrijfsterrein in de gerestaureerde Onderzeebootloods.’

Andere gebruikers

Andere gebruikers van de hal zijn  iTanks, Training & Cursus Centrum TCC, Hofstede (een sloopbedrijf) en de procesopleiding van Zadkine. De stichting iTanks is in januari 2012 opgericht als onafhankelijk kennisplatform om innovaties in de natte bulkindustrie te bevorderen. TCC (Training &Cursus Centrum) is een trainingscentrum dat gespecialiseerd is in het verzorgen en ontwikkelen van industriële opleidingen op het gebied van veiligheid. De procesopleiding van Zadkine komt op 27 oktober naar de RDM Campus.

Vernieuwde RDM Scheepsbouwloods brengt offshore terug naar de HeysehavenGeschiedenis

De Scheepsbouwloods op RDM is begin vorige eeuw gebouwd en na de Tweede Wereldoorlog in 1949 nog eens uitgebreid. Daarvoor is speciaal een deel van Heijplaat gesloopt. De loods is maximaal 28 meter hoog, 130 meter breed en 280 meter lang. In de loods zijn onderdelen van legendarische schepen als de Nieuw Amsterdam, De Zeven Provinciën en de ss Rotterdam gebouwd. Halverwege de jaren zestig begon het tij voor de Rotterdamse scheepsbouw te keren en ging RDM zich toeleggen op de productie van reactorvaten, staalconstructies en boorplatforms. In 1983 verdween de offshore en maritieme industrie uit de Heysehaven toen RDM de afdeling Offshore sloot. In 2002 kocht het Havenbedrijf het bedrijventerrein. Momenteel werken op RDM techniekonderwijs, kenniscentra en bedrijven samen aan duurzame innovaties die nodig zijn voor de Rotterdamse economie. Het is een samenwerking tussen het Albeda College, Hogeschool Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam. Hun ambitie is om van RDM hét innovatiecentrum voor de maakindustrie van Rotterdam te maken. Met de oplevering van de scheepsbouwloods wordt hier een belangrijke stap in gezet. (Bron: Haven Rotterdam/Foto: Ries de Wendel de Joode)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief