Verladers willen waarborg voor vrije concurrentie containervaart

565

ZOETERMEER – Verladers willen dat de vrije concurrentie in de containervaart blijft gewaarborgd. De drie belangrijkste mededingingsautoriteiten ter wereld, MOFCOM uit China, FMC uit de Verenigde Staten en de Europese Commissie, bepalen deze week een gezamenlijke strategie voor allianties in de containervaart. Ter voorbereiding stuurde de European Shippers’ Council (ESC) een white paper naar de Europese Commissie.

MSC en Maersk vragen China toestemming 2M samenwerkingVolgens verladersorganisatie EVO is het duidelijk dat de consolidatie van de containerrederijen naar vier allianties de aandacht verdient van de mededingingsautoriteiten. ‘Deze consolidatie wordt zonder twijfel gestuurd door de tendens om services te stroomlijnen, kosten te drukken en de gebruikte schepen te optimaliseren. Het blijft echter zaak ook alert te blijven op de potentiële risico’s die deze concentratie met zich meebrengt, zoals minder rechtstreekse verbindingen, een verhoogde transittijd en kunstmatig ingrijpen in de capaciteit. De nodige waarborgen en procedures om de nadelen te ondervangen zijn dan ook noodzakelijk.’

Controle

Daarom wil ESC de mededingingsautoriteiten erop wijzen dat het noodzakelijk is om samenwerking tussen containerrederijen aan een voorafgaande controle te onderwerpen. De Europese verladers vragen nadrukkelijk om het concept ‘relevante markt’ te gebruiken in de analyse, zodat marktaandeel op een uniforme wijze wordt berekend. Daarnaast dringt ESC erop aan een geharmoniseerd dossier op te stellen dat containerrederijen overal ter wereld moeten gebruiken om de mededingingsautoriteiten te informeren over de invulling van de samenwerking, zoals de omvang van de voorgenomen samenwerking, de onderliggende samenwerkingsstructuur en de gedeelde scheepscapaciteit. Het dossier moet worden opgemaakt voor elke vorm van samenwerking, operationeel of technisch, ongeacht de omvang en moet openbaar zijn, zodat andere marktdeelnemers feedback kunnen geven.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief