Verladers willen strengere handhaving te hoge vrachtwagens

382

ZOETERMEER – Te hoge vrachtauto’s zorgen regelmatig voor stremmingen van tunnels. Dat veroorzaakt naast ergernissen en schade aan tunnels ook economische schade. Verladersorganisatie EVO vindt dat er betere handhaving nodig is op overtreding van de regels.

hoogEVO heeft al eerder vervoerders en chauffeurs opgeroepen beter te letten op de wettelijke maximumhoogte voor vrachtauto’s van vier meter.

Klapperende zeilen

In de praktijk kunnen vrachtauto’s toch hoger zijn, door bijvoorbeeld opbollende of wapperende dekzeilen of in- en uitveren als gevolg van hobbels in het wegdek. Het merendeel van de in Nederland rijdende chauffeurs zijn professionals die zorgvuldig met hun voertuig omgaan. Desondanks rijdt een beperkte groep met een te hoog voertuig of met klapperende zeilen.

Klapperende zeilen zijn eenvoudig te voorkomen door het dekzeil aan de voorzijde goed te stellen. Voor hoger beladen vrachtauto’s is een ontheffing van de RDW nodig. De vervoerder moet zich er dan altijd zelf van vergewissen of de route voor dergelijk exceptioneel transport geschikt is.

Velsertunnel

De problematiek is het grootst bij de Velsertunnel in Noord-Holland. Daar speelt waarschijnlijk de relatief beperkte vrije ruimte een rol. Met een totale hoogte van 4.17m staat de detectie bij de Velsertunnel ingesteld op 4.07 m. Na renovatie van de tunnel in 2016, waar EVO zich lang hard voor maakte, is de doorrijdhoogte naar verwachting met 0,12 m  toegenomen en kan de detectie worden verhoogd naar 4.19 m.
Bij recenter gebouwde tunnels, zoals de Leidsche Rijntunnel gaat Rijkswaterstaat uit van een grotere vrije ruimte waardoor de problematiek daar vrijwel niet speelt. (Bron: EVO)

Meer over te hoge vrachtwagens:
Fotoborden bij Velsertunnel tegen te hoge vrachtwagens
Calamiteitenbogen Velsertunnel in gebruik

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief