Verladers willen niet betalen voor duurzamer en groener transport

727

Ondanks de duurzame initiatieven in de zeevaart en de binnenvaart willen verladers niet meer betalen voor dit groene transport over zee of de binnenwateren. Daarom is het voor ondernemers in de zee- en binnenvaart moeilijk de extra investeringen terug te verdienen.

Verladers willen niet betalen voor duurzamer transportVolgens Miranda Volker van Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) zijn er inmiddels rond de dertig binnenvaartschepen die fikse investeringen hebben gedaan om duurzamer te varen. ‘We hebben het mts Argonon dat op 80% aardgas en 20% diesel vaart’, vertelde Volker op de beurs Ecologistiek in Rotterdam Ahoy. ‘De uitstoot van CO2 is met dit schip 20% minder, stikstofoxiden 40% minder, zwavel 80% minder en fijnstof 20% minder. De ecotanker Amulet vaart dieselelektrisch. Dit schip stoot 37% minder CO2 uit, 67% minder NOx en 98% minder fijnstof. Maar verladers willen daarvoor niet iets meer gaan betalen.’

‘Peanuts’
De schipper van het mcs Anda bevestigt dit beeld. Zijn schip heeft een SCR-katalysator die de uitstoot van NOx met 90% verminderd en een roetfilter die de uitstoot van fijnstof met 97% verminderd. ‘En deze investeringen kosten flink wat geld. Maar als je een verlader dan wat extra vraagt omdat we duurzaam gaan vervoeren, dan willen ze niets extra betalen. En je hebt het echt over peanuts. Bij de Anda gaat het om een bedrag van zo’n 300 euro per week.’

Verladers willen niet betalen voor duurzamer transport‘Centenkwestie’
Voorzitter Tineke Netelenbos van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) vindt de verladers ‘types die alleen maar voor de prijs gaan’. ‘Als duurzaam varen duurder is dan vervuilend varen, dan moet dat worden betaald. En gaat echt niet om grote bedragen, het gaat om centen. De verladers verwijzen dan altijd naar de consument, maar uiteindelijk willen ze gewoon niet betalen voor de grote investeringen van de reders.’

Bart Banning, hij is bij ABN AMRO verantwoordelijk voor de sector Transport en Logistiek, ziet ook dat de prijs vaak het belangrijkste is bij tenders. ‘De verladers hebben het altijd wel over service en kwaliteit, maar meestal gaat het vooral over de prijs.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter