Verladers vrezen opkomend protectionisme in Europa

340

De Europese interne markt kan pas worden voltooid als Europese lidstaten niet op de rem trappen. Dit stellen verladersorganisatie EVO en MKB-Nederland vandaag. De belangenorganisaties vrezen dat landen als Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk – gezien de uitslag van de verkiezingen – hun eigen markt willen beschermen.

Michaël van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland, en Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van EVO, deden hun uitspraken op het EVO-Jaarcongres op universiteit Nyenrode.

Stagneren

‘Voor ondernemers is de vrije interne markt van levensbelang’, aldus Van Straalen. De MKB-voorman constateerde dat, hoewel in het Europees Parlement twee pro-Europese machtsblokken samen een ‘bestendige meerderheid’ behaalden, in bepalende lidstaten uitgesproken Eurosceptische partijen de verkiezingen wonnen. Europa onderzoekt mogelijke prijsafspraken containerrederijen‘Initiatieven om de Europese markt nog verder te liberaliseren zullen daarom met de grootste omzichtigheid worden beoordeeld door de Europese Raad.’ Van der Kuijl onderstreepte dat lidstaten nog altijd minstens net zo belangrijk voor de Europese besluitvorming zijn als het parlement. ‘Als we even niet oppassen, stagneren Europese ontwikkelingen door nationale belangen en belangetjes.’

Markt

‘Bedrijven hebben baat bij voltooiing van de Europese interne markt, bij het wegnemen van handelsbarrières binnen de EU, zoals de lapjesdeken van vergunningen en vergunningverleners’, stelt Van der Kuijl. Een voorbeeld waarin dat volgens Van Straalen al zichtbaar was, is de ecocombi; een langere en zwaardere vrachtauto. In de Europese Unie verschilt de maximaal toegestane gewicht en lengte van vrachtauto’s per land. Daarom mag de ecocombi de grenzen van Europese lidstaten niet over. ‘In concepten van de Europese Commissie was een liberalisering voorzien. Inmiddels lijkt die van tafel, vooral door een lobby in landen als Oostenrijk en Duitsland om de eigen bedrijven te beschermen.’ (Bron: EVO)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief