Verladers volgen samenwerking containerrederijen met argusogen

598

Verladersorganisatie EVO volgt de samenwerking tussen de containerrederijen CMA CGM, Maersk en MSC met argusogen. Volgens de verladers is het mogelijk dat marktprijzen oneerlijk worden beïnvloed doordat reders de vlootcapaciteit kunstmatig beperken.

Nadat eerder de Amerikaanse maritieme autoriteit het groene licht gaf, de EVO noemde die beslissing eerder ‘onverstandig’, ging woensdag ook de Europese Commissie Containerschip CMA CGM Rossini verliest veertien containersakkoord met de samenwerking tussen de drie grootste Europese containerlijnvaartrederijen. Verladers verenigd in EVO hebben begrip voor het oordeel van de Europese Commissie maar roepen op tot waakzaamheid. ‘Nu de consolidatie in gang is gezet, hoopt EVO dat rederijen echt werk maken van beloofde verbeteringen, zoals op het gebied van serviceverlening.’

P3-Alliantie

De Europese commissie heeft naar eigen zeggen, op basis van de huidige mededingingsregels, geen reden de samenwerking tussen de drie rederijen in de zogenaamde P3-Alliantie te blokkeren. Er is immers geen sprake van een fusie maar alleen van een samenwerking. Wel heeft de Commissie aangegeven de uitvoering van de samenwerking nauwlettend te zullen volgen. (Bron: EVO)

Lees ook:
Europa keurt P3-Alliantie goed
P3-Alliantie later van start
Amerikanen keuren P3-Alliantie goed, maar stellen wel eisen
EVO vindt goedkeuring VS van P3-alliantie ‘onverstandig’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief