Verladers blijven sceptisch over legaliseren van private beveiligers

505

Verladersorganisatie EVO blijft sceptisch over het legaliseren van private beveiligers op koopvaardijschepen. De EVO vindt dat het kabinet in plaats daarvan de inzet van mariniers moet flexibiliseren.

‘De inzet van teams mariniers op koopvaardijschepen, zogenoemde ‘vessel protection detachments’, is nu nog aan te strenge voorwaarden Kabinet: ‘Particuliere beveiligers in strijd tegen piraten’verbonden. Zo moeten volgens de regels van het ministerie van Defensie minimaal elf mariniers, plus ondersteuning, mee aan boord van schepen.’

Per situatie
Volgens EVO moet per situatie gekeken worden hoeveel mariniers en ondersteuning strikt noodzakelijk zijn. ‘Ook vinden veel bedrijven de aanvraagtermijn voor de inzet van een team mariniers te lang en de kosten te hoog. Als de inzet van private bewakers verboden blijft en de inzet van mariniers niet flexibel genoeg is, leidt dit er toe dat sommige transporten niet kunnen worden beveiligd.’ (Bron: EVO)

Lees ook:
PvdA wil geen particuliere beveiligers op zeeschepen
Reders woedend op PvdA

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief