Verladers pleiten voor betere afweging accijnsbesluiten

374

ZOETERMEER – Het kabinet moet in de toekomst beter onderzoeken wat de gevolgen zijn wat de gevolgen zijn van het verhogen of verlagen van de accijns op diesel. Verladersorganisatie EVO steunt een motie van Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) waarin hij het kabinet oproept in de toekomst rekening te houden met de grens- en gedragseffecten bij een voorgenomen wijziging van de dieselaccijns.

Helft ondernemers tankt door accijnsverhoging in buitenlandHet kabinet heeft ervoor gekozen om onder meer de accijns op diesel per 1 januari 2014 te verhogen. Het doel was om de staatsfinanciën op orde te krijgen. Naar nu blijkt zijn de opbrengsten beduidend lager dan vooraf was geraamd, omdat er onvoldoende rekening is gehouden met de gedrags- en grenseffecten van deze verhoging.

Motie

EVO heeft er bij vrijwel alle partijen en parlementariërs op aangedrongen de door het CDA ingediende motie te steunen. ‘Debatten over accijnsverhogingen en/of -verlagingen kunnen in de toekomst op basis van betere en volledige ramingen gevoerd gaan worden. Dit is beter voor de concurrentiepositie van Nederland, het geeft juiste ramingen voor de opbrengsten voor de schatkist en het is uiteraard beter voor de Nederlandse ondernemers, aldus de verladersorganisatie.’ (Bron: EVO)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief