‘Overleg CBRB en Vito met minister over congestie voorbarig’

514

ROTTERDAM – Verladersorganisatie EVO vindt het overleg van de binnenvaartorganisaties CBRB en VITO met minister Schultz te voorbarig. ‘De dreigende congestie is een probleem die in en door de markt moet worden opgelost.’

ectvertragingCBRB en VITO stuurden een brandbrief aan de minister van Infrastructuur en Milieu. Maandag wordt hierover op het ministerie gesproken. Maritiem beleidsadviseur Lodewijk Wisse van EVO: ‘We moeten het doen met de nu beschikbare capaciteit van bestaande terminals op beide Maasvlaktes en daarom moeten alle marktpartijen hun steentje bijdragen.’

Niet effectief

Door de aantrekkende economie, is het de laatste weken erg druk met de overslag van containers in de Rotterdamse haven. De beschikbare capaciteit van de bestaande containerterminals in Rotterdam schiet hiervoor tekort. De verladers vinden dat de rekening hiervan te makkelijk bij de verlader wordt neergelegd. Binnenvaartonderneming Contargo kondigde onlangs aan een congestietoeslag in te voeren voor het vervoer van containers van en naar Rotterdam van € 18,50 per container. ‘Een congestietoeslag is allesbehalve een effectief middel in de strijd tegen de dreigende congestie,’ aldus Wisse.

Gezamenlijk

Verladers wachten met smart op het moment dat de nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2 volledig operationeel zijn. Dan pas zal het capaciteitstekort zijn verholpen. ‘Alle partijen, verladers en vervoerders, havenbedrijf en terminals zijn gebaat bij een soepel lopende draaischijf, die de terminal is. Tot die tijd moeten de marktpartijen gezamenlijk aan een oplossing werken.’ (Bron: EVO)

Meer over de congestie in de Rotterdamse haven:
Minister vindt oplossen congestie in Rotterdam ‘zaak van de markt’
Transbox voert congestietoeslag voor Rotterdamse haven in
Havenbedrijf Rotterdam en ECT strijden samen tegen congestie
Verladers met ECT in gesprek over nieuwe vertragingen
ECT komt met maatregelen tegen lange wachttijden binnenvaart

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief