‘Veiligheidsmaatregelen tussen EU en VS zijn erger dan de kwaal’

337

Veiligheidsmaatregelen die sinds 11 september 2001 zijn genomen zijn inmiddels zo complex dat het middel erger lijkt dan de kwaal. Een nieuw vrijhandelsverdrag tussen de EU en de VS vraagt dan ook om slimmere maatregelen, vinden verladersorganisatie EVO en exportvereniging Fenedex.

De organisaties stelden dit tijdens een overleg over het vrijhandelsverdrag in Brussel samen met de European Shippers’ Council (ESC), de Europese koepelorganisatie voor verladers. Volgens EVO en Fenedex staan de administratieve lasten die de huidige veiligheidsmaatregelen veroorzaken niet alleen een ongehinderde goederenstroom ‘Veiligheidsmaatregelen tussen EU en VS zijn erger dan de kwaal’in de weg, maar remmen ze ook de economische groei.

Barrières

De administratieve lasten (non- tarifaire handelsbarrières) die de veiligheid van het internationale goederenvervoer waarborgen, veranderen volgens EVO en Fenedex bijna dagelijks. Zo moeten bedrijven iedere klant controleren op aanwezigheid op de ‘zwarte lijst’ en moeten zij controleren of de klant voldoet aan een veelheid van vergunningseisen.

Aan al deze veiligheidsmaatregelen zijn bedrijven al snel 40.000 euro per jaar kwijt. Ieder internationaal opererend bedrijf heeft potentieel met deze veiligheidsmaatregelen te maken. EVO en Fenedex pleiten daarom voor internationaal afgestemde regelgeving in het Europees-Amerikaans handelsverdrag. De eisen voor bedrijven moeten proportioneel zijn ten opzichte van het mogelijke risico.

Economie

Volgens een onderzoek van de Wereldbank zou het wegnemen van non-tarifaire handelsbarrières (administratieve lasten) handelsstromen met vijftien procent doen stijgen. (Bron: EVO)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief