Veel verwarring over nieuwe Duitse minimumloon

425

ZOETERMEER – Bedrijven worden op een aantal onderwerpen uit de nieuwe Duitse wetgeving verschillend geïnformeerd en geadviseerd. Het gaat dan volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) in het bijzonder om het al dan niet meegeven van formulieren en kopieën aan chauffeurs en de toepasselijkheid van de zogenaamde ‘183-dagenregeling’.

Nederlands wegtransport verliest marktaandeel in DuitslandTLN benadrukt nogmaals dat het niet nodig is om chauffeurs kopieën van het registratieformulier, een recente loonstrook of een kopie van hun arbeidsovereenkomst mee te geven. ‘Met het registratieformulier waarmee u uw chauffeurs in Duitsland heeft geregistreerd, heeft u immers als bedrijf verklaard dat u bereid bent om op verzoek van de Duitse instanties bij een controle achteraf bewijsmateriaal te overleggen dat uw chauffeurs inderdaad minimaal het Duitse minimumloon verdienen voor de in Duitsland gemaakte uren. Wij hebben op nadrukkelijk verzoek van de Duitse overheid bevestigd gekregen dat chauffeurs dus onderweg niets hoeven te kunnen tonen.’

Zes maanden vast

Ook zijn er diverse instanties die beweren dat u bij registratie van uw chauffeurs voor een periode van zes maanden vast zit aan allerlei fiscale wet- en regelgeving in Duitsland. Ook op dit punt beklemtoont TLN dat dit niet juist is. ‘De Duitse overheid heeft ons bevestigd dat zij op grond van deze wetgeving en bij een registratie van de chauffeurs voor maximaal zes maanden géén basis heeft om van Nederlandse bedrijven een afdracht van bijvoorbeeld inkomstenbelasting of andere sociale premies op te eisen.’ (Bron: TLN)

Lees ook:
Europa legt Duitsland vuur aan de schenen over minimumloon
Duitsland schort eisen minimumloon transito op
Uitstel Duits minimumloon geldt ook voor de binnenvaart
Wiebes niet met Duitsers in overleg over minimumloon

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief