VDL levert 77 hybride AGV’s aan ECT

339
De nieuwe AGV’s voor ECT krijgen VDL’s eigen state of the art navigatiesysteem. (Foto VDL)

EINDHOVEN VDL Automated Vehicles gaat 77 automatisch geleide voertuigen (AGV’s) leveren aan Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT). De nieuwe order betreft de vervanging van oudere, diesel aangedreven AGV’s. Met de order zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

De volledig door VDL te ontwikkelen voertuigen gaan op de ECT Delta-terminal op de Maasvlakte, de grootste AGV-terminal ter wereld, geheel autonoom en hybride-elektrisch 24 uur per dag containers vervoeren tussen de kade en de containeropslag. Deze AGV’s zijn geluidsarm en verbruiken ruim de helft minder brandstof dan de voertuigen die ze gaan vervangen.
Dit is de derde grote order van AGV’s die VDL aan ECT gaat leveren. In 2011 is de eerste order gegund. De eerdere leveringen bestonden destijds uit in totaal 85 AGV’s. Die voertuigen hebben inmiddels per AGV meer dan 100.000 containers vervoerd.
Autonoom en hybride-elektrisch

Dichter op elkaar
Eén van de grote innovatiestappen die bij de nieuwe AGV’s zal worden doorgevoerd, is de integratie van VDL’s eigen state of the art navigatiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op een vergelijkbaar systeem dat ook door grote autofabrikanten wordt ingezet. Dit navigatieplatform zorgt voor een efficiëntere containeroverslag: doordat AGV’s met elkaar kunnen communiceren, kunnen er – door dichter op elkaar te rijden en kortere wachttijden tussen ritten – meer containers per AGV worden vervoerd. Een ander voordeel van de AGV’s van VDL is dat de voertuigen, in tegenstelling tot andere containerhandlingvoertuigen, analoog aan een regulier wegvoertuig zijn ontworpen. Dat maakt het mogelijk dat voor de doorontwikkeling van de AGV’s de marktontwikkelingen in de automotive kunnen worden gevolgd.

Trots
President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep is blij met het binnenhalen van de opdracht. ‘Wij zijn enorm trots dat ECT en VDL elkaar opnieuw hebben gevonden en dat medewerkers van beide bedrijven deze vorm van hoogwaardig vervoer opnieuw een stapje verder gaan brengen. VDL is Europees koploper op het gebied van de elektrificatie van zwaar vervoer en trendsetter op het gebied van automatische voertuigen. Deze AGV’s passen uitstekend in het bevestigen én uitbouwen van deze positie.’

Volgens CEO Leo Ruijs van Hutchison Ports ECT Rotterdam is het met de nieuwe AGV’s mogelijk duurzamer te werken. ‘Wij blijven continu investeren in onze terminals en dus ook in ons equipment. Samen met VDL werken wij eraan om onze AGV-vloot verder te moderniseren voor een efficiënte containerhandling. De modulaire opbouw ondersteunt ook onze doelstelling om door toepassing van nieuwe technieken steeds duurzamer te werken.’