Vandaag besteld, is morgen aan boord

723

DUIVEN Rijen acculaders, omvormers en verlichting. Economen zouden zeggen dat het aanhouden van zo’n grote voorraad niet verantwoord is, maar toch staan in het magazijn van Rudolphus, elektrotechnische groothandel voor de binnenvaart en visserij, van ieder product vele exemplaren. Alles om de binnenvaartondernemer binnen een dag via bunkerstations en installateurs snel van het benodigde product te kunnen voorzien. Want voor vier uur ’s middags besteld, is gegarandeerd de volgende dag in huis.

Directeur en eigenaar Ernest Stoll groeide als kind op in Lobith, en was vaak te vinden op het Servicecentrum Lobith van zijn ouders. ‘Ik heb nog de slangen getrokken zodat de schippers konden bunkeren en ik heb vele kratten met boodschappen aan boord van de schippers gebracht. Ik leerde daardoor de wereld van de binnenvaart goed kennen. De elektrische producten zoals reservelampen en marifoonantennes die we leverden, kwamen in die tijd al van Rudolphus, een bedrijf dat in 1956 was opgericht door de heer Rudolphus. Maar nadat de oprichter van het bedrijf op de leeftijd van 50 jaar bij een auto ongeluk om het leven kwam, heeft mijn vader dit bedrijf overgenomen. Bij de wisseling van de wacht in de familie in de jaren negentig, nam mijn neef het bunkerstation over en ik ben verder gegaan met Rudolphus. En sinds 2000 zit ik hier met drie medewerkers op het Centerpoort Noord aan de A12 in het Gelderse Duiven bij Arnhem.’

Op voorraad
Van zijn werk op het bunkerstation in Lobith kreeg Stoll mee dat het serviceniveau in de binnenvaart zeer hoog is. Bij nacht en ontij werden de producten aan boord van de schepen gebracht. ‘Een binnenvaartondernemer heeft vaak geen tweede acculader of omvormer aan boord. Als er dan eentje kapot gaat, dan wil hij de volgende dag wel direct een nieuwe hebben. Daarvoor heb je een groothandel nodig die dat snapt. Dan moet je als klant niet te horen krijgen dat je je bestelling maar even op de mail moet zetten. Wij doen dat anders. Bij ons krijg je Patrick aan de lijn en dan wordt het geregeld. Als een bunkerstation voor 4 uur in de middag bij ons bestelt, dan is het artikel de volgende dag al ter plaatse.’

Om snel aan de wensen van de klanten te voldoen, zijn vrijwel alle 1500 producten uit de catalogus van Rudolphus uit voorraad leverbaar. Van luchthoorns tot marifoonantennes en van acculaders tot omvormers, het magazijn in Duiven staat er vol mee. Veel plek is er ook ingeruimd voor verlichting. Dit gaat van navigatieverlichting en schijnwerpers voor aan boord tot aan buitenverlichting, bijvoorbeeld voor het gebruik bij het laden en lossen. En steeds vaker kiest de binnenvaartondernemer voor verlichting met LED’s in plaats van conventionele verlichting zoals gloei- en spaarlamp. Scheelt stroom en geld. Want een reguliere halogeen werklamp van 1000 Watt is te vervangen door een 50 Watt LED.

Niet makkelijk
LED verlichting maakt inmiddels een belangrijk deel uit van het assortiment van Rudolphus. Het gaat daarbij om LED vervangers die in bestaande armaturen kunnen worden geplaatst, maar ook om speciaal voor LED verlichting gefabriceerde armaturen. ‘Na de crisis kregen we het niet alleen drukker, maar moesten we ook meer kennis opdoen van LED verlichting’, vertelt Stoll. ‘Daarvoor is Alex bij ons komen werken. Hij werkte in Nijmegen in de verlichting en heeft veel verstand van LED. Want op de nieuwe, vooral groene, schepen zie je steeds vaker dat LED wordt gebruikt. En met de verplichting tot het gebruik van walstroom wordt het voor de schipper ook steeds interessanter. Met het aggregaat aan merkte je immers niet zo snel wat je verbruikte, maar als je de walstroom moet afrekenen wel.’

Maar een binnenvaartschip is volgens Stoll niet de meest makkelijke plek om LED verlichting te installeren. Vocht, hoge temperaturen en wisselende stroomspanning aan boord blijken niet goed voor de LED’s. ‘Op een jacht kan je vaak nog wel de reguliere LED verlichting gebruiken, maar op een binnenvaartschip wordt het een ander verhaal. Een beetje verhoging van de spanning doet een LED al kapot gaan. Desondanks hebben we nu een mooi programma van lampen en armaturen die daar wel tegen kunnen. Daarvoor hebben we verschillende merken in voorraad. We pikken zeg maar overal de krenten uit de pap.’

Zelf ontwikkeld
Maar niet alles wat de binnenvaart wenst, wordt standaard gemaakt. Daarom ontwikkelde Rudolphus samen met een Nederlandse fabrikant oriëntatieverlichting voor in het gangboord. Het van RVS gemaakte inbouwarmatuur wordt vanaf de buitenkant met drie schroeven op de den geschroefd. Verder heeft dit armatuur dikkere kabels dan standaard, kan de LED verlichting 12 tot 36 volt aan en is het waterdicht volgens de IP67 eisen.

De hogere kosten voor LED verlichting zijn nog wel een punt waardoor de schipper toch nog vaak kiest voor reguliere verlichting boven LED. Een voorbeeld zijn de boordlichten. In LED zijn deze ongeveer vijf keer zo duur. ‘Om de warmte goed te kunnen afvoeren moet het armatuur in dit geval van metaal worden gemaakt. Dat maakt het al flink duurder dan de boordlichten van kunststof. Ook moeten de ontwikkelingskosten en de keuringskosten nu nog worden terugverdiend.’

Rudolphus levert ook LED verlichting voor aan boord van hotelschepen. ‘Deze branche heeft weer haar eigen specifieke eisen. Zo moet de kleur van het licht overal hetzelfde zijn. Het is hierbij dus belangrijk dat de lampen uit eenzelfde batch komen.’

Respect
Stoll heeft in de binnenvaart inmiddels veel vaste klanten. ‘Als ze er eens een keer een vaste klant weg gaat, dan komt die meestal na verloop van tijd wel weer terug. Dan zien ze toch dat ze ergens anders niet krijgen wat wij kunnen bieden. Toch ziet Stoll ook de wereld van de binnenvaart veranderen. ‘Bij de bunkerstations zie je steeds vaker dat deze bedrijven gaan samenwerken. Deze schaalvergroting zorgt ervoor dat de markt voor ons lastiger wordt. Het wordt moeilijker om een relatie op te bouwen.’

Stoll realiseert zich dat hij het vrij makkelijk had toen hij een bestaand bedrijf kon overnemen. Maar hij ziet ook veel mensen in de binnenvaart die van nul af aan een bedrijf weten op te zetten. Hij heeft groot respect voor deze mensen, of ze nu een groot of een klein bedrijf hebben. ‘Ik ben op een rijdende trein gestapt, dat is minder moeilijk. Maar ik ben meer dan tevreden hoe het nu gaat. Ik ben zeer blij met mijn medewerkers en heb een goede relatie met mijn klanten. Ik hoef niet per se de grootste te worden.’