Van Udens CO2-reductie calculator

741

Logistiek dienstverlener Van Uden heeft een groene calculator op de website geplaatst. Met deze CO2-reductie calculator is het mogelijk om te berekenen via welke modaliteit goederen vanaf de haven met zo min mogelijk CO2 uitstoot kunnen worden vervoerd naar het afleveradres. Een unieke tool die niet alleen van Alpherium, maar van het gehele netwerk van containerterminals in Nederland gebruik maakt.

vanudenDe CO2-reductie calculator is in opdracht van Van Uden ontwikkeld door studenten Niels Hendrikse en Joran van Heyningen onder leiding van Professor Dr. R. Dekker van de faculteit Econometrie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In het kader van hun studie Econometrie en Operationele Research onderzochten hoeveel CO2 bespaard wordt door containers via de binnenwateren te vervoeren, in plaats van over de weg.
Het onderzoek van Niels en Joran spitste zich toe op vervoer via de containerterminal Alpherium. Van Uden zag echter meteen de potentie van de rekentool in. De kracht van vervoer over het water ligt in het gebruiken van het netwerk van containerterminals in Nederland. Hoe meer kilometers over water, hoe minder kilometers er gereden hoeven te worden vanaf de terminal naar het afleveradres. En dat levert een flinke CO2 besparing op.

Van Uden’s directeur Roderick de la Houssaye: ‘Je kunt een leuk rekenmodel ontwikkelen om je eigen terminal te promoten, maar dat werkt in de binnenvaart niet. Ons model bepaalt op basis van het afleveradres de dichtstbijzijnde terminal en berekent vervolgens hoeveel kilometers er over de weg zouden worden gereden, hoeveel kilometers als alternatief over het water kunnen en wat dat aan CO2 besparing oplevert. Een uniek model dus!’

CO2-reductie inzichtelijk
Van Uden Duurzaamheid & Kwaliteit manager Roeland Romijn benadrukt dat deze tool een welkome aanvulling is voor Van Uden en haar klanten. Multimodaal transport is voor ons dagelijks werk: ‘Vanuit opdrachtgevers komt steeds meer de behoefte om het CO2-verbruik dat nodig is om een product te transporteren in beeld te brengen. Van Uden streeft ernaar om de CO2-uitstoot zo laag mogelijk te krijgen en daardoor kosten te besparen voor onze klanten. Dit realiseren we door slim te plannen en gebruik te maken van de modaliteit die past bij het product.’
vanuden2De binnenvaart als onderdeel van de logistieke keten levert een grote bijdrage aan de reductie van de CO2-footprint voor verladers. Romijn: ‘Tot de dag van vandaag ontbrak het aan een goede vergelijkingstool om te laten zien wat je gemakkelijk kunt besparen als je als verlader goederen via een binnenvaartterminal laat vervoeren over het water. Bovendien leveren wij met deze module een actieve bijdrage aan de Havenvisie 2030 van het Havenbedrijf Rotterdam om via de binnenvaart een besparing van CO2-uitstoot te realiseren van 20% tussen 2007 en 2020.’

In het verleden heeft Van Uden haar duurzame karakter al bewezen, door bij de eerste koplopers in het Lean & Green programma voor duurzame logistiek koplopers te behoren. De jaarlijkse audits voor de AEO status en de HACCP, BRC en Skal certificeringen houdt de organisatie scherp op zowel het kwaliteitsbeleid als op duurzaam ondernemen.

Gunnen
Specifiek op het vervoer via de binnenwateren is Van Uden al jaren een grote speler. Wekelijks vervoert Van Uden 15.000 TEU via de binnenvaart. Binnenvaartterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn is de nieuwste terminal die ondanks zijn ligging dicht bij Rotterdam een groot succes is. Na tweeëneenhalf jaar operatie zijn al meer dan 100.000 containers via het water in plaats van over de weg vervoerd.
De la Houssaye: ‘Van Uden doet aan veel initiatieven mee om containers van de weg af te halen, maar wij merken dat het erg veel ‘landjepik’ is tussen de terminals. Wij zijn ook een onafhankelijke terminal en een uitzondering op deze regel: wij sturen zelfs containers via andere terminals als dat nodig is. Deze tool is voor iedereen te gebruiken. En wij zijn niet bang dat dit ten koste gaat van onze eigen lading, integendeel zelfs. We denken hiermee een groot aantal verladers in de regio Alphen, Boskoop en Leiden naar de binnenvaart toe te halen.’

Voorbeeld
Een rekenvoorbeeld met de CO2-reductie calculator toont direct de besparing aan. Stel een verlader wil jaarlijks 500 20ft. en 300 40ft. containers vanuit de Rotterdamse haven laten vervoeren naar een distributiecentrum in Gouda. De calculator toont de alternatieven over de weg en via de binnenvaart en geeft aan dat vervoer via de binnenvaart al gauw een besparing oplevert van 41,34% CO2-uitstoot.