Van Uden wil distributiecentrum bij binnenvaartterminal Alphen

406

Van Uden Logistics wil bij de binnenvaartterminal Alpherium in Alphen aan de Rijn een distributiecentrum gaan bouwen. Van Uden veracht dat met het bebouwen ook de geluidsoverlast voor de omgeving verminderd en dat containers hoger gestapeld kunnen worden.

Directeur de la Houssaye van Van Uden merkt op dat nu de economie aantrekt je kan merken dat er meer vraag is naar logistieke diensten en het dus tijd is voor breiding. ‘Het is logisch om een distributiecentrum dichtbij een binnenvaart- of treinterminal te bouwen. Zo kan je groeien zonder het wegennet extra te belasten. Wij hebben Van Uden wil distributiecentrum bij binnenvaartterminal AlpheriumAlphen weer in het vizier. De gronden van Steekterpoort liggen naast de terminal en zouden een welkome extra omzet leveren aan het Alpherium.’

Distributiecentra vol
De ontwikkeling van de distributiecentra van Van Uden is allemaal gedaan op basis van voorspellingen van voor 2008. Ondanks de crisis heeft van Uden met een vertraging van twee jaar nu alle distributiecentra vol. ‘We moeten weer gaan nadenken over uitbreiding’, vindt directeur Diederik Antvelink van NedCargo International; het moederbedrijf van Van Uden Multimodal. ‘Van Uden is de laatste jaren stevig gegroeid. In 2011 is een megadistributiecentrum in Waddinxveen langs de A12 met daarin 72.000 pallets opslag geopend. Ook de uitbreiding van onze activiteiten in Zoetermeer naar 30.000 palletplaatsen in 2012 is een voorbeeld van de groei van ons bedrijf in deze regio. Ondertussen zijn er vele perikelen rondom uitbreiding in Haaften en is er geen mogelijkheid om uit te breiden in Waddinxveen. We moeten ons dus goed oriënteren op welke locatie het volgende distributiecentrum het beste kan komen.’

Minder overlast
Volgens Van Uden is het voor Alpherium goed om meer bebouwing rondom de terminal te hebben om zo ook het probleem van geluidsoverlast in te kapselen. ‘Wij hebben altijd rekening gehouden met distributiecentra rondom de terminal. Deze schermen het geluid wat Alpherium  produceert  af, en zou voor de zones Steekterweg de overlast drastisch beperken. Aan de overkant van de Gouwe zijn grote recyclingbedrijven actief. Daar zit alleen nog een bedrijfswoning die de bedrijfsvoering van het Alpherium beperkt in de nacht. Gedurende de dag is het op dat bedrijven terrein een drukte van jewelste. Maar in de nacht is het Alpherium het enige bedrijf wat werkt en gelden er zwaardere eisen. Om binnen de geluidbeperkingen in verband met deze bedrijfswoning te kunnen werken is er een geluidswal noodzakelijk en kan in de nacht alleen op het meest Noordelijk gedeelte van het terrein gewerkt worden. Dit veroorzaak juist weer mee geluid richting het Noorden, de buurt Steekterweg.’

Hoger stapelen
Als het gebied rondom het Alpherium meer wordt bebouwd, verwacht Van Uden dat ook andere restricties verdwijnen zoals het hoger stapelen van containers. ‘Dit hoger stapelen heeft ook als positief effect dat ook geluid beter afgeschermd word.  De reden en het argument voor het niet toe laten van hoger stapelen is tot nu toe geweest het aangezicht, maar als er hoge bebouwing rondom de terminal staat vervallen deze argumenten.’ (Bron: Van Uden)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief